Foto: Alamy

Stressen måste tas på allvar

Känner du dig stressad? Det är ett arbetsmiljöproblem som arbetsgivaren måste ta på allvar enligt lag. Nu inspekterar Arbetsmiljöverket 2000 arbetsplatser för att se hur de arbetar med frågan. 

Allt fler får besvär av jobbet, som ont i nacken, sömnproblem, oro, ångest och depression. De vanligaste orsakerna är stress eller andra psykiska påfrestningar.

Det visar undersökningar från Arbetsmiljöverket, som nu i oktober inspekterar 2000 arbetsplatser för att ta reda på hur arbetet med att förebygga stress ser ut.

- Arbetsgivare är enligt lag skyldiga att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete, det gäller även den psykosociala arbetsmiljön,
förklarar Britt-Marie Henriksson, arbetsmiljöinspektör på Arbetsmiljöverket.

Stress kan bero på en mängd saker. H
ög arbetsbelastning, otydlig ansvarsfördelning, IT-strul, brist på resurser, eller störande buller är bara några exempel. Därför måste varje arbetsgivare undersöka vad som orsakar stress på just den egna arbetsplatsen. Och göra något åt det.

- Att inte ta frågan brukar slå tillbaka på arbetsgivaren själv eftersom stress ofta leder till misstag, konflikter, sjukskrivningar och att folk säger upp sig, säger
Britt-Marie Henriksson.

Arbetsmiljöverket kommer att berätta om resultatet av kampanjen, som kallas ”Friska arbetsplatser förebygger stress” på Arbetsmiljöriksdagen 24 oktober.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Fler artiklar inom På jobbet