Foto: Alamy

Så hanterar du stressen

Känns det stressigt på jobbet? Du är inte ensam. Här är sju bra saker att veta om stress och stresshantering från Jenny Dahlborg, legitimerad psykolog på Vårdcentralen Centrum. 

Tecken på stress
Stress är en upplevelse av att resurserna inte matchar kraven. I grunden är det en överlevnadsfunktion där kroppen går upp i varv för att klara en pressad situation. Kortvarig stress är inte farligt, men långvarig stress utan återhämtning gör oss sjuka. Vanliga symtom är magont, förkylningar, panikattacker, stela muskler, irritabilitet, koncentrations- och minnessvårigheter och att gråta lätt – för att nämna några.

Det stressar oss på jobbet

Tidsbrist är en vanlig stressfaktor på jobbet. Men också problem med chefen, påfrestande fysisk arbetsmiljö, brist på feedback, otydliga mål, orättvisor, stort ansvar men lite befogenheter och rädsla att inte göra tillräckligt bra ifrån oss på jobbet. Listan kan göras lång. Men kom ihåg att även personer som trivs på jobbet kan gå in i väggen om de inte vilar, kroppen klarar helt enkelt inte att vara uppe i varv hur länge som helst.

Negativa tankar

Även negativa tankar stressar oss. Rädslan att inte duga till är en vanlig sådan. Här gäller det att visa självmedkänsla. Beröm dig själv när du gjort något bra, och acceptera att du inte måste lyckas jämt. Ditt värde består inte i dina prestationer. Jämför dig inte heller med kollegorna, alla är olika stresskänsliga, och det beror på både arv och miljö. Till exempel påverkar privatlivet hur mycket vi orkar på jobbet.

Problemlösning

Fundera på vad stressen vill säga dig. Behöver du sätta mer gränser på jobbet? Prata med kollegerna eller chefen och be om hjälp? Eller rent av byta jobb eller tjänst? Om du är rädd att du inte presterar tillräckligt kan du be chefen om tydligare feedback. Exakt hur ser förväntningarna på dig ut, och hur uppfyller du dem? Många tror att arbetsgivaren kräver mer av dem än vad som faktiskt är sant.

Livsstilsfaktorer

Med mat, sömn och motion blir det både lättare att förebygga och hantera stress. Om du står inför en tuff period bör du planera noga så du får balans mellan aktivitet och återhämtning. Lägg in alla ”måsten” i schemat, men lämna också utrymme för lustfyllda aktiviteter och pauser, till exempel en fika med kollegorna eller en promenad. Men bli inte besviken om du ändå känner dig stressad. Att slappna av är en träningssak, och något du kan öva på genom till exempel mindfulness.

Skriv ner och prioritera

Avsluta arbetsdagen med att skriva en lista över vad du ska göra i morgon. Då avlastar du minnet, som annars går på högvarv. Prioritera uppgifterna. Vad är mest akut, och vad kan göras om en vecka? En del saker kanske inte är så viktiga alls, sett ur ett större perspektiv? Utmana gamla invanda tankemönster och prioriteringar. Kanske är det viktigare att ha tid för familjen än att vara bäst på jobbet?

Acceptera

En del oroar sig så mycket för hur stress ska påverka deras hälsa att oron blir stressande i sig. Kom ihåg att stress är naturligt, något som livet alltid kommer innehålla ett visst mått av. Därför gäller det att hitta en balans mellan att acceptera och försöka motverka stress. Det viktiga är att inte låta den leda till psykisk och fysisk ohälsa, eller gå ut över saker som du kanske egentligen tycker är viktigare, som familj och vänner.

Hälsa

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Hälsa

Annons
Erik gick från elitfotbollsspelare till toppsäljare

Erik gick från elitfotbollsspelare till toppsäljare

Det finns inte ett sätt att vara en duktig säljare – men det gäller att vara en bra lyssnare och att hitta sin egen styrka. Det menar Erik Berthagen som, i

Annons
Sveriges bästa arbetsgivare 2017 söker dig som jobbar inom skola, vård och omsorg

Sveriges bästa arbetsgivare 2017 söker dig som jobbar inom skola, vård och omsorg

Jobbar du som lärare eller inom vård och omsorg och vill jobba hos en prisbelönt och grym arbetsgivare ska du söka dig till Zest bemanning.

5 enkla knep för att minska måndagsångesten

5 enkla knep för att minska måndagsångesten

Det kan vara svårt att gå tillbaka till full växel efter en avkopplande och rolig helg. Men det finns några enkla tips för att göra det lättare!

Sömnexpertens 5 tips: Så sover du bättre under veckan

Sömnexpertens 5 tips: Så sover du bättre under veckan

Får du inte dina åtta timmars skönhetssömn varje natt? Dr. Ana Krieger ger sina bästa tips på hur du ändrar din rutin.

Är du beroende av din mobil? Så lär du dig koppla bort och minska stressen

Är du beroende av din mobil? Så lär du dig koppla bort och minska stressen

För många av oss är mobilen det första vi kollar på morgonen och det sista vi lägger ifrån oss på kvällen.

6 ”dåliga” vanor som faktiskt är tecken på att du är smart

6 ”dåliga” vanor som faktiskt är tecken på att du är smart

Dagdrömmer du ofta? Eller har du en tendens att skjuta upp saker? Det kan tyda på att du är ganska smart!

Fler artiklar inom Hälsa