Foto: Alamy

Så hanterar du stressen

Känns det stressigt på jobbet? Du är inte ensam. Här är sju bra saker att veta om stress och stresshantering från Jenny Dahlborg, legitimerad psykolog på Vårdcentralen Centrum. 

Tecken på stress
Stress är en upplevelse av att resurserna inte matchar kraven. I grunden är det en överlevnadsfunktion där kroppen går upp i varv för att klara en pressad situation. Kortvarig stress är inte farligt, men långvarig stress utan återhämtning gör oss sjuka. Vanliga symtom är magont, förkylningar, panikattacker, stela muskler, irritabilitet, koncentrations- och minnessvårigheter och att gråta lätt – för att nämna några.

Det stressar oss på jobbet

Tidsbrist är en vanlig stressfaktor på jobbet. Men också problem med chefen, påfrestande fysisk arbetsmiljö, brist på feedback, otydliga mål, orättvisor, stort ansvar men lite befogenheter och rädsla att inte göra tillräckligt bra ifrån oss på jobbet. Listan kan göras lång. Men kom ihåg att även personer som trivs på jobbet kan gå in i väggen om de inte vilar, kroppen klarar helt enkelt inte att vara uppe i varv hur länge som helst.

Negativa tankar

Även negativa tankar stressar oss. Rädslan att inte duga till är en vanlig sådan. Här gäller det att visa självmedkänsla. Beröm dig själv när du gjort något bra, och acceptera att du inte måste lyckas jämt. Ditt värde består inte i dina prestationer. Jämför dig inte heller med kollegorna, alla är olika stresskänsliga, och det beror på både arv och miljö. Till exempel påverkar privatlivet hur mycket vi orkar på jobbet.

Problemlösning

Fundera på vad stressen vill säga dig. Behöver du sätta mer gränser på jobbet? Prata med kollegerna eller chefen och be om hjälp? Eller rent av byta jobb eller tjänst? Om du är rädd att du inte presterar tillräckligt kan du be chefen om tydligare feedback. Exakt hur ser förväntningarna på dig ut, och hur uppfyller du dem? Många tror att arbetsgivaren kräver mer av dem än vad som faktiskt är sant.

Livsstilsfaktorer

Med mat, sömn och motion blir det både lättare att förebygga och hantera stress. Om du står inför en tuff period bör du planera noga så du får balans mellan aktivitet och återhämtning. Lägg in alla ”måsten” i schemat, men lämna också utrymme för lustfyllda aktiviteter och pauser, till exempel en fika med kollegorna eller en promenad. Men bli inte besviken om du ändå känner dig stressad. Att slappna av är en träningssak, och något du kan öva på genom till exempel mindfulness.

Skriv ner och prioritera

Avsluta arbetsdagen med att skriva en lista över vad du ska göra i morgon. Då avlastar du minnet, som annars går på högvarv. Prioritera uppgifterna. Vad är mest akut, och vad kan göras om en vecka? En del saker kanske inte är så viktiga alls, sett ur ett större perspektiv? Utmana gamla invanda tankemönster och prioriteringar. Kanske är det viktigare att ha tid för familjen än att vara bäst på jobbet?

Acceptera

En del oroar sig så mycket för hur stress ska påverka deras hälsa att oron blir stressande i sig. Kom ihåg att stress är naturligt, något som livet alltid kommer innehålla ett visst mått av. Därför gäller det att hitta en balans mellan att acceptera och försöka motverka stress. Det viktiga är att inte låta den leda till psykisk och fysisk ohälsa, eller gå ut över saker som du kanske egentligen tycker är viktigare, som familj och vänner.

Hälsa

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Hälsa

Stressforskaren: Att läsa jobbmejlen på semestern kan vara lugnande

Stressforskaren: Att läsa jobbmejlen på semestern kan vara lugnande

Närmare 30 procent av svenskarna kommer att läsa jobbmejlen flera gånger eller varje dag under semestern, enligt en ny undersökning.

Så skadlig är din datorskärm – och så ställer du in den rätt

Så skadlig är din datorskärm – och så ställer du in den rätt

Enligt bildskärmsexperten Dick Bender har allt för många människor idag felaktiga inställningar på sina datorskärmar.

Kiropraktorn: Så står du rätt på jobbet

Kiropraktorn: Så står du rätt på jobbet

Enligt ergonomen Richard Hagman slarvar vi med användningen av våra höjbara skrivbord och vi vet inte heller hur vi använder dem rätt.

Är du dålig på att varva ner? Följ stresscoachens 5 steg!

Är du dålig på att varva ner? Följ stresscoachens 5 steg!

Enligt stresscoachen Maria Helander är vi tidsoptimister som alltid försöker hinna med för mycket när vi är lediga och egentligen ska prioritera vila.

Fler artiklar inom Hälsa