Foto: Alamy

Lär dig ge kritik på rätt sätt

Som chef kan det kännas jobbigt att ge medarbetarna kritik. Karriärcoachen Nina Jansdotter tipsar om hur du kan förmedla feedback på ett konstruktivt sätt.

Fråga: Jag har precis fått projektledaransvar för första gången, vilket är väldigt kul för det är något jag strävat efter ett tag. Min chef har dock varit tydlig med att en projektledare måste kunna ge kritik, och det tycker jag är väldigt jobbigt. Har du några bra tips på hur jag kan känna mig säkrare när jag behöver ta upp något negativt med en person i teamet? Jag är ambitiös och vill lära mig mer för att så småningom kunna ta större ansvar och bli chef.
"Greta"

Svar: Vad roligt att du är ambitiös och strävar efter att utvecklas inom kommunikation. De flesta människor tycker det är mer eller mindre jobbigt att både ge och ta emot kritik, så du är inte ensam. Men för att kunna leda andra är det, precis som du säger, viktigt att kunna ge både positiv och mindre positiv feedback.

Börja med att fundera över hur bra du själv är på att ta kritik. Hur vill du att den levereras för att det ska kännas ok och för att du ska kunna ta den till dig? Fråga sedan de du leder samma sak. Du kommer att få olika svar, för vi tänker och agerar inte på samma sätt när det gäller feedback. Försök också minnas situationer när du har kritiserat någon och upplevde att det fungerade bra och gör på samma sätt igen.

Timingen för att ge kritik är också viktig. Kom inte med negativ feedback en dag då ni båda är stressade och du behöver ”lufta dina känslor”. Boka istället tid för ett enskilt samtal. Undvik också ge kritik i andras närvaro, för då kommer personen förmodligen att känna sig kränkt och förödmjukad. Däremot fungerar beröm ofta bättre när andra människor lyssnar.

När du kritiserar någon bör du också säga något om vad personen gör bra, så det inte bara blir en sågning. Samtidigt bör du vara rak och tydlig och inte linda in kritiken i långa utläggningar.

Det är också viktigt att göra skillnad på sak och person, alltså: kritisera heller handlingar än personliga egenskaper. Undvik att dra upp gamla konflikter, och stå för att åsikterna är dina egna. Försök inte skylla på att ”andra tycker såhär”.

Att vi tar oss tid att lyssna på varandra är viktigt för att relationerna på jobbet ska bli bra, så försök att skapa en dialog där du låter den andra berätta sin version också. Genom att lyssna på den du kritiserar kan du också lära dig många bra saker. Kritik handlar oftast om subjektiva åsikter, och är sällan en absolut sanning.

Personlig utveckling

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Personlig utveckling

Coachen: Så blir du ett proffs på självledarskap

Coachen: Så blir du ett proffs på självledarskap

Självledarskap handlar om att på bästa sätt ha koll på vem du är, vad som är viktigt för dig och i vilken riktning du ska gå.

Har du en förmåga att älta saker? Här är 6 tips som hjälper dig sluta

Har du en förmåga att älta saker? Här är 6 tips som hjälper dig sluta

Du gjorde ett litet misstag här om dagen och har fortfarande inte kunnat släppa det. Du oroar dig för om du kommer göra tillräckligt bra ifrån dig nästkomma

5 viktiga signaler som avslöjar vad din kollega verkligen känner

5 viktiga signaler som avslöjar vad din kollega verkligen känner

Genom att titta efter vissa ledtrådar i tonfall och kroppsspråk kan du bättre förstå dina medmänniskors känslor.

5 steg: Så tar du emot negativ kritik

5 steg: Så tar du emot negativ kritik

Enligt Clara Löfvenhamn, som är ledarskapsutvecklare och driver Bossbloggen, måste vi gå utanför vårt eget ego för att bli bättre på att hantera kritik.

Fler artiklar inom Personlig utveckling