Behåll lugnet, även om chefen beter sig illa.
Behåll lugnet, även om chefen beter sig illa.
Foto: Alamy

Därför finns det så många dåliga chefer

Har du en kass chef? Du är inte ensam. Många blir nämligen chefer av helt fel anledningar.

Studier från Hogan Research Center visar att minst 50 procent av alla chefer misslyckas. Och 75 procent av arbetstagarna uppger att chefen är största stressfaktorn i jobbet. Men varför är det så? En förklaring är hur cheferna tillsätts.

- Tyvärr är det vanligt att bara titta på hur personen gjort ifrån sig tidigare i rollen. Men den nya chefsrollen ställer troligtvis krav på helt andra beteenden, säger Emma Engebretzen, seniorkonsult på Assessio.

Det också vanligt att befordra personer som verkar ”ledaraktiga”, det vill säga är socialt skickliga och tar plats. Eller högpresterare, som duktiga specialister.

- Men att vara social eller kunnig inom sitt område är inte samma sak som att vara en bra chef. Undersökningar visar till exempel att bara 30 procent av högpresterande individer i organisationer även har ledarskapspotential, säger Emma Engebretzen.

Så hur ska rätt person befordras till chef? Emma Engebretzen tror på att kombinera olika tester, till exempel personlighetstester, med utvärderingar av från kollegor och underställda.

- Det säger betydligt mer om en persons ledarskapsförmåga än omdömen från överordnade chefer. Och det är ju inte cheferna som ska ledas i slutändan.

Källa: Hogan Thought Leadership Yearbook 2014

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Fler artiklar inom På jobbet