Foto: Alamy

Orättvis behandling på jobbet kan göra dig sjuk

Orättvis behandling på jobbet kan leda till både fysiska och psykiska besvär. Det visar ny svensk forskning. Men svåra beslut kan upplevas som mer rättvisa om organisationen förklarar hur de tagits.

Forskning har tidigare visat att den som upplever sig orättvist behandlad på jobbet arbetar mindre, kommer senare, och är mer beredda att byta jobb. Nu visar en avhandling vid Stockholms Universitet att det även påverkar hälsa och välbefinnande.

- Många anställda som upplever orättvisa på jobbet oroar sig, grubblar och blir stressade, och det kan ge både fysiska och psykiska besvär, säger Constanze Eib, fil dr i psykologi, som skrivit avhandlingen.

Samtidigt är det svårt att behandla alla medarbetare på ett sätt som alla tycker är rättvist.

För frågan är – vad är rättvisa? En del tycker till exempel att alla ska ha samma lön, medan andra tycker att de som presterar mer ska tjäna mest.

Men Constanze Eib menar att arbetsgivare ändå borde ha som mål att alla anställda ska känna sig rättvist behandlade på arbetsplatsen.

- Även svåra beslut, till exempel om nedskärningar och förändringar, kan upplevas som mer rättvisa om organisationen talar om hur besluten fattats och behandlar medarbetarna på ett respektfullt sätt, säger Constanze Eib.

Källor: Eib, C. (2015). Processes of organizational justice: Insights into the perception and enactment of justice.
Colquitt, J. A., m fl. (2001). Justice at the millenium: A meta-analytic review of 25 years of organizational justice research. Journal of Applied Psychology, 86(3), 425-445.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Fler artiklar inom På jobbet