Foto: Alamy

Orättvis behandling på jobbet kan göra dig sjuk

Orättvis behandling på jobbet kan leda till både fysiska och psykiska besvär. Det visar ny svensk forskning. Men svåra beslut kan upplevas som mer rättvisa om organisationen förklarar hur de tagits.

Forskning har tidigare visat att den som upplever sig orättvist behandlad på jobbet arbetar mindre, kommer senare, och är mer beredda att byta jobb. Nu visar en avhandling vid Stockholms Universitet att det även påverkar hälsa och välbefinnande.

- Många anställda som upplever orättvisa på jobbet oroar sig, grubblar och blir stressade, och det kan ge både fysiska och psykiska besvär, säger Constanze Eib, fil dr i psykologi, som skrivit avhandlingen.

Samtidigt är det svårt att behandla alla medarbetare på ett sätt som alla tycker är rättvist.

För frågan är – vad är rättvisa? En del tycker till exempel att alla ska ha samma lön, medan andra tycker att de som presterar mer ska tjäna mest.

Men Constanze Eib menar att arbetsgivare ändå borde ha som mål att alla anställda ska känna sig rättvist behandlade på arbetsplatsen.

- Även svåra beslut, till exempel om nedskärningar och förändringar, kan upplevas som mer rättvisa om organisationen talar om hur besluten fattats och behandlar medarbetarna på ett respektfullt sätt, säger Constanze Eib.

Källor: Eib, C. (2015). Processes of organizational justice: Insights into the perception and enactment of justice.
Colquitt, J. A., m fl. (2001). Justice at the millenium: A meta-analytic review of 25 years of organizational justice research. Journal of Applied Psychology, 86(3), 425-445.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Fler artiklar inom På jobbet