Brainstorming, en metod för att kläcka idéer i grupp, är kul och känns bra. Men det är inte speciellt effektivt.
Brainstorming, en metod för att kläcka idéer i grupp, är kul och känns bra. Men det är inte speciellt effektivt.
Foto: Alamy

Därför är brainstorming slöseri med tid

Många arbetsplatser ägnar sig åt brainstorming, där det gäller att kläcka så många idéer som möjligt i grupp. Syftet är att höja kreativiteten. Problemet är att det är inte är särskilt effektivt.

Brainstorming är ett populärt inslag på många arbetsplatser som går ut på att samla 5-20 personer kring ett problem eller uppgift, kläcka så många idéer som möjligt och sedan vaska fram guldkornen. Kvantitet ska leda till kvalitet är tanken.

Men årtionden av oberoende forskning visar att metoden inte är speciellt effektiv, skriver Tomas Chamorro-Premuzic, professor i affärspsykologi, i en artikel i Harvard Business Review.

- Det är mer sannolikt att individer kommer på fler originella idéer när de inte interagerar med andra, framhåller han, och pekar på flera orsaker:

En är att vi blir mindre motiverade att anstränga oss när andra i gruppen förmodligen ändå gör jobbet. En annan är att vi oroar oss för vad andra ska tänka om idéerna.

Att brainstorming ändå blivit så populärt förklarar han med att det rent intuitivt känns som en bra idé, som ett smart sätt att samla olika kompetenser kring en fråga.

Dessutom finns det en demokratisk aspekt – nya idéer blir enklare att genomföra om medarbetarna känner att de fått vara med och ta fram dem. Oavsett om de är bra eller dåliga.

- Så visst, kalla till det där brainstormingmötet. Förvänta dig bara inte så mycket mer än att det känns bra för teamet, avslutar Tomas Chamorro-Premuzic.

Källa: Why Group Brainstorming is a Waste of Time, Tomas Chamorro-Premuzic, Harvard Business Review, 2015-03-25

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Fler artiklar inom På jobbet