Blossom Tainton, artist, hälso- och träningscoach, är en av personerna som intervjuas i boken Kreativitetskoden.
Blossom Tainton, artist, hälso- och träningscoach, är en av personerna som intervjuas i boken Kreativitetskoden.
Foto: Hans Lindquist

Glöm brainstorming - så blir ni mer kreativa på jobbet

Kreativitet är viktigt på många arbetsplatser. Men det gäller att stimulera den på rätt sätt. Här är tio bra tips för att släppa loss kreativiteten på jobbet.

Många arbetsplatser ägnar sig åt brainstorming för att komma på bra idéer. Men forskning visar att det inte är speciellt effektivt.

Så vad finns det för alternativ? I boken ”Kreativitetskoden – från idé till succé” delar arbetslivsforskaren Nicolas Jacquemot med sig av kunskaper och forskning om kreativitet.

Han intervjuar också flera kreativa personer, som artisten, hälso- och träningscoachen Blossom Tainton.

- När kreativiteten tryter sticker jag ut tills skogs och joggar eller bara strosar och andas. Jag sitter också gärna på ett berg och mediterar. Då brukar jag få perspektiv på saker och mina sinnen öppnas, säger hon.

Här är Nicolas tips för ökad kreativitet på jobbet

1. Först en – sedan alla. Det bästa sättet att få fram nya idéer är att först låta alla i gruppen spåna kring en uppgift i lugn och ro och skriva ner sina idéer. Därefter samlas ni igen och diskuterar dem. Ni kan också sitta vid samma bord och tänka en och en, och sedan dela idéerna med varandra.

2. Ordning på pratet. Gå varvet runt och låt en person i taget presentera sina idéer. Annars finns det risk att de som är mindre extroverta och pratsamma inte blir hörda, eller att de som inte tycker det är speciellt viktigt att hävda sig i gruppen inte säger något.

3. Sätt ramar. Avgränsa det ni ska spåna kring så att mötet blir effektivt och fokuserat. Ett förslag är att sätta tydliga ramar i stil med: ”Idag ska vi diskutera hur vi kan förbättra företagsbloggen på max 40 arbetstimmar”. Annars finns det risk att ni kommer in på sidospår, eller att förslagen inte är genomförbara.

4. Lek mer. Kreativiteten frodas som bäst när vi upplever positiva känslor. Kom igång med musik, film och upplevelser. Prova att rita era idéer med kritor istället för att skriva ner dem, eller lägg upp spånmötet som en frågesport. Var inte heller rädda att följa tankespåren som uppstår, även om de känns helknäppa.

5. Bryt mot det invanda. Nya intryck gör under för kreativiteten, och därför är det bra att byta miljö. Gå ut från kontoret, sätt er på ett museum, fik eller en restaurang och ha mötet där. Det gäller även om ni har en lekfull arbetsplats med pingis och flipper, för sådant blir också vardag efter ett tag.

6. Träna. Det finns en tydlig koppling mellan fysisk aktivitet och kreativitet. Gå och träna ihop och lägg idémötet strax efteråt, eller ha promenadmöten tillsammans. Då drar ni nytta av energin och de skärpta sinnena som den fysiska aktiviteten ger.

7. Stressa inte. Tydliga deadlines kan öka kreativiteten, men stress och långvarig press tar kål på den. Detsamma gäller alltför höga krav och rädsla att misslyckas. Avsätt tid för kreativitet på arbetsplatsen, till exempel en timme i veckan, och kom ihåg att goda idéer kan behöva tid för att mogna.

8. Tydliga mål. Forskning visar att vi blir mer kreativa om vi vet vad vi vill uppnå. Då blir vi bättre på att fokusera och komma fram till det där superbra förslaget, produkten eller affärsidén. Formulera mål och delmål och belöna er själva under arbetets gång.

9. Ge inte upp. Att inspiration och motivation kommer och går under den kreativa processen är helt naturligt. Det viktiga är att hela tiden fortsätta försöka. Inte bara slutresultatets skull, utan också för att vi blir bättre på att tänka kreativt ju mer vi gör det. Alla har kreativitet inom sig, det gäller bara att ge utlopp för den.

Källa: ”Kreativitetskoden” av Nicolas Jacquemot

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Fler artiklar inom På jobbet