Det finns många myter om hur Google går till väga för att hitta bra medarbetare.
Det finns många myter om hur Google går till väga för att hitta bra medarbetare.
Foto: Google

Chefen tar död på myterna om hur Google rekryterar

Är frågor som ”hur många golfbollar får plats i en skolbuss” relevanta vid en jobbintervju? - Nej, säger Googles HR-chef Laszlo Bock. Här tar han död på några myter om företagets rekryteringsmetoder.

Google toppar listan över svenska studenters drömarbetsgivare*. Men det finns många skrönor om hur företaget rekryterar.

Till exempel att det ställs frågor som ”hur många golfbollar får plats i skolbuss?” eller ”varför är brunnslock runda?” på intervjuerna.

Eller att det krävs toppbetyg från de bästa universiteten för att få jobb.

HR-chefen Laszlo Bock tar död på myterna:

- Tankenötter säger ingenting om hur bra du är på ditt jobb. Vi bryr oss inte heller om var du studerat, bra människor finns överallt, och betyg spelar ingen roll för karriären på sikt, förklarar han i en intervju med CNN*.

Istället får kandidaterna göra test som visar deras förmåga att lösa problem, och i många fall arbetsprover.

Intervjuerna är dessutom strukturerade, vilket betyder att alla sökande till en tjänst svarar på samma frågor. Och frågorna är enkla, typ: ”berätta om en situation när du haft svårt att samarbeta”, och ”varför var det svårt?”.

Svaren betygsätts för att kandidaterna ska kunna jämföras med varandra.

Även kandidatens ”Googliness” bedöms, alltså hur bra personen passar in i företagskulturen.
- Men vi letar inte efter personer som är lika oss, utan som är annorlunda och kan bidra med nya perspektiv, säger Laszlo Bock.

*Källor
http://money.cnn.com/2015/04/09/technology/google-people-laszlo-bock/
http://universumglobal.com/se/karriarbarometern-2014

Söka jobb

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Söka jobb

Ta referenser på arbetsgivaren – så gör du!

Ta referenser på arbetsgivaren – så gör du!

Enligt Metrojobbs coach Magdalena Lundeén så gör alldeles för få arbetssökande en grundlig research av arbetsgivaren.

Glada medarbetare  lockar fler

Glada medarbetare lockar fler

När konkurrensen om talangerna hårdnar blir det viktigt för företag att vara tydliga med sitt varumärke. Nu satsar allt fler företag på employer branding.

Rekryteraren avslöjar: Det här får mig att vilja kalla dig till en jobbintervju

Rekryteraren avslöjar: Det här får mig att vilja kalla dig till en jobbintervju

Johanna Wadsten, rekryterare på Studentwork, avslöjar vad som imponerar på henne på jobbet.

Här finns jobben du kan få direkt

Här finns jobben du kan få direkt

Är gymnasiet äntligen avklarat? 13 års pluggande förbi? Alla längtar inte efter tjocka kompendier och tentaångest så fort studentmössan är kastad.

Fler artiklar inom Söka jobb