"Om du tar på dig för mycket riskerar du att göra ett dåligt jobb eller inte hinna leverera", säger Alexander Rozental, till vänster. "Om du säger ja, fast du borde säga nej, gör du bara dig själv och din chef en björntjänst", säger Ville Hansson, CTO på Payair, till höger.
Foto: Natur & Kultur / Hanna Larsson

Så säger du nej till chefen - på rätt sätt

Är du rädd för att tacka nej till nya uppgifter på jobbet? Tänk om. Det är bättre för karriären att leverera färre saker med toppresultat, än att göra många halvdant.

Är du rädd för att tacka nej till nya uppgifter på jobbet? Eller säger du ja till det mesta för att visa framfötterna? Då kan det vara dags att tänka om.

- Om du tar på dig för mycket riskerar du att göra ett dåligt jobb eller inte hinna leverera, och det är värre än att tacka nej. Stressforskningen* visar att stress och press försämrar kreativiteten och förmågan att lösa problem, och är dåligt för hälsan, säger Alexander Rozental, legitimerad psykolog på Psykologifabriken och doktorand i klinisk psykologi vid Stockholms universitet.

Ofta tackar vi ja på stående fot, och inser först senare att vi borde sagt nej. Alexanders tips är därför att alltid be om betänketid.
- De flesta har stor förståelse för det, säger han.

Ett annat tips är att fråga chefen vilka uppgifter som ska prioriteras, i alla fall om kalendern är full, och förklara läget.
- Vi tror att andra ska förstå att vi har mycket att göra, men så är det nästan aldrig. Du måste lyfta det själv, säger Alexander Rozental.

En person som ofta säger nej på jobbet är Ville Hansson, CTO på teknikföretaget Payair. Och han brukar uppmana sina medarbetare att göra samma sak.
- Om du säger ja, fast du borde säga nej, gör du bara dig själv och din chef en björntjänst, säger han.

*Källa: Det finns många forskningsrapporter och böcker i ämnet. Rekommenderad läsning är bland annat Stress- och utmattningsproblem, Kognitiva och beteendeterapeutiska metoder, av Niclas Almén.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Fler artiklar inom På jobbet