Kontaktyrken, till exempel inom vården, ökar risken för sjukskrivning på grund av psykisk diagnos.
Kontaktyrken, till exempel inom vården, ökar risken för sjukskrivning på grund av psykisk diagnos.

Jobben som ökar risken för sjukskrivning

Jobb inom vård, skola och omsorg ökar risken för sjukskrivning på grund av psykisk diagnos. Det visar en ny rapport från AFA försäkring.

Speciellt utsatta är anställda inom socialt arbete, som socialsekreterare, kuratorer och psykologer.

Även statistik och undersökningar från Försäkringskassan och Arbetsmiljöverket visar att sjukskrivning på grund av psykisk diagnos blir allt vanligare, och att personal inom kontaktyrken är speciellt utsatta.

Så vad beror det på?

- Bilden är komplex, men rent generellt kan jag säga att arbete med människor är emotionellt ansträngande, för du måste du hela tiden vara på topp och orka engagera dig i människoöden. Samtidigt är det många inom till exempel vården som har väldigt hög arbetsbelastning, säger Minke Wersäll, projektledare på Arbetsmiljöverket.

I slutet av året kommer en rapport som förväntas ge en bättre förståelse för hur organisatoriska faktorer påverkar sjukfrånvaron bland kvinnor, då de är överrepresenterade inom kontaktyrken. Men en sak står klar redan nu:

- Arbetsgivarna måste organisera arbetet på ett sätt som gör att arbetsmiljön blir bättre, det går inte att lägga över ansvaret på individerna, säger Minke Wersäll.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Fler artiklar inom På jobbet