Kontaktyrken, till exempel inom vården, ökar risken för sjukskrivning på grund av psykisk diagnos.
Kontaktyrken, till exempel inom vården, ökar risken för sjukskrivning på grund av psykisk diagnos.

Jobben som ökar risken för sjukskrivning

Jobb inom vård, skola och omsorg ökar risken för sjukskrivning på grund av psykisk diagnos. Det visar en ny rapport från AFA försäkring.

Speciellt utsatta är anställda inom socialt arbete, som socialsekreterare, kuratorer och psykologer.

Även statistik och undersökningar från Försäkringskassan och Arbetsmiljöverket visar att sjukskrivning på grund av psykisk diagnos blir allt vanligare, och att personal inom kontaktyrken är speciellt utsatta.

Så vad beror det på?

- Bilden är komplex, men rent generellt kan jag säga att arbete med människor är emotionellt ansträngande, för du måste du hela tiden vara på topp och orka engagera dig i människoöden. Samtidigt är det många inom till exempel vården som har väldigt hög arbetsbelastning, säger Minke Wersäll, projektledare på Arbetsmiljöverket.

I slutet av året kommer en rapport som förväntas ge en bättre förståelse för hur organisatoriska faktorer påverkar sjukfrånvaron bland kvinnor, då de är överrepresenterade inom kontaktyrken. Men en sak står klar redan nu:

- Arbetsgivarna måste organisera arbetet på ett sätt som gör att arbetsmiljön blir bättre, det går inte att lägga över ansvaret på individerna, säger Minke Wersäll.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Fler artiklar inom På jobbet