Hemligheten bakom världens mest innovativa företag
Utvecklingen går i rasande fart, och många företag pratar om att de måste bli mer innovativa för att hänga med. Så vad krävs för att bli det? Forskaren och innovationsexperten Annika Steiber förklarar.
Varför innovation?
Idag går utvecklingen i rasande fart. Innovation, det vill säga förnyelse, krävs därför inte bara inom teknologi och produkter utan också i marknadsföring och affärsmodeller. För att stå sig i konkurrensen gäller det för företag och organisationer att hänga med, och innovation har blivit ett hett begrepp inom näringslivet och offentlig sektor.
Kunskap är nyckeln
Nyckeln till innovation är att hela tiden hålla koll på vad som händer i omvärlden. Vad är det senaste inom teknik, marknadsföring och konsumentbeteenden, och hur påverkar det oss? De mest innovativa företagen har inställningen att det när som helst kan dyka upp något nytt som hotar allt de gör. En del investerar i, eller köper upp start-ups inom intressanta områden bara för att kunna följa utvecklingen på nära håll.
Platt organisation
När omvärlden förändras snabbt gäller det också att kunna agera snabbt. Utmaningen för många företag är att de fortfarande är hierarkiska och byråkratiska, vilket gör att beslut och förändringar tar lång tid. De mest innovativa företagen däremot är mer flexibla. Google vill kunna agera snabbt, och eftersträvar därför en platt organisation som bara är delvist strukturerad, där team organiserar sig själva efter behov, och har mandat att fatta egna beslut.
Ta vara på idéerna
För att innovera krävs såklart idéer, och här spelar medarbetarna en mycket viktig roll. Vissa organisationer låter bara några få personer lägga fram förslag och driva nya projekt. Men riktigt innovativa företag vet att bra idéer kan komma från de mest oväntade håll. På Google kan en medarbetare med en bra idé få lägga 20 procent av arbetstiden på att experimentera och utveckla den, och alla på företaget uppmuntras alla att tänka nytt och ifrågasätta.
Entreprenörsanda
Men för att medarbetarna ska kunna utveckla idéer som är användbara i praktiken måste de ha erfarenhet av att starta och bygga något nytt, det vill säga vara entreprenöriella. Det finns en myt om att du föds till entreprenör, men det är ett tankesätt som går att öva upp, enligt Annika Steiber, och något som organisationen kan lära ut. Till exempel genom att ge medarbetarna extra stöd när de driver sina första innovationsprojekt.
Innovera utanför
Tyvärr kan innovation också vara svårt att hantera internt, och det finns många exempel på organisationer som tagit död på sina egna innovationer. Ett sätt att komma runt problemet kan vara att lägga nya projekt i ett separat företag eller enhet. Många glömmer också att det inte behöver komma på allt själva, utan kan köpa in externa lösningar eller köpa upp företag som har det. Andra inleder samarbeten på områden som berör verksamheten, till exempel med universitet och forskningsinstitut.