Sömnspecialisten Arne Lowden (till höger) rekommenderar ungefär en kvarts tupplur på dagen.
Sömnspecialisten Arne Lowden (till höger) rekommenderar ungefär en kvarts tupplur på dagen.

Blir du ofta eftermiddagstrött på jobbet? Ta en powernap!

Känner du dig trött på jobbet? Passa på att sov en kvart på rasten. Det ger dig ny energi och är betydligt mer effektivt än kaffe.

Brukar du bli seg framåt eftermiddagen? Ta en tupplur och ladda batterierna. 
– Flera studier visar att tupplurar ökar prestationsförmågan och gör oss mer alerta, säger Arne Lowden, docent och sömnspecialist på Stressforskningsinstitutet.

Till exempel visar en australisk studie att tio minuters tupplur ökar prestationsförmågan i 2,5 timmar efteråt*. Att sova längre funkar också, men gör oss initialt mer sega.
– Anledningen är att vi brukar falla i djupsömn efter 10-20 minuter, och väcks vi ur den kan vi känna av det som kallas sömntröghet i upp till 25 minuter. Under den tiden är prestationsförmågan låg, förklarar Arne Lowden.

För att undvika djupsömn och minimera sömntrögheten rekommenderar Arne Lowden att ställa klockan på en kvart, eller att hålla en nyckelknippa i handen.
– På väg in i djupsömn tappar du nycklarna och vaknar, säger Arne Lowden, och tillägger:
– Ett alternativ är att sova igenom djupsömnen, det tar cirka 90 minuter
.

Han tycker tupplurar på jobbet är bra, om de är planerade och godkända av arbetsgivaren.
– Tänk att du jobbar inom till exempel vården eller på kärnkraftverk. Då kan en tupplur få allvarliga följder om du vaknar, är seg och måste fatta snabba beslut. Tupplurar har lett till uppsägning, säger han.

Källa: A Brief Afternoon Nap Following Nocturnal Sleep Restriction: Which Nap Duration is Most Recuperative? A. Brooks, L. Lack. 2006.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Fler artiklar inom På jobbet