Har du råkat läcka hemlig information, till exempel på nätet? Berätta omedelbart för chefen.
Har du råkat läcka hemlig information, till exempel på nätet? Berätta omedelbart för chefen.
Foto: Alamy

Gjort bort dig på jobbet? Så hanterar du situationen

Alla gör vi fel på jobbet, och det är oftast inte hela världen. Det viktiga är hur vi hanterar situationen. Har du gjort bort dig på jobbet? Metrojobbs karriärcoach Nina Jansdotter tipsar om vad du gör sen.

Har du missat en deadline?
Att inte hinna är mänskligt, men det är ditt ansvar att flagga för problemet. Skyll inte ifrån dig om du missat en deadline, även om det berodde på att någon annan inte levererade i tid eller att du hade för mycket att göra. Berätta vad du lärt dig av situationen och förklara att du tänker be chefen om hjälp i god tid nästa gång, till exempel med att förenkla, prioritera och säga nej till mindre viktiga uppgifter.

Sålde du i dig för hårt i anställningsprocessen?
Kanske är du inte riktigt så bra på projektledning och dataanalys som du fick det att framstå som på intervjun? Då är det bara att kavla upp skjortärmarna och snabbt lära dig det du behöver bli bättre på. Sök på nätet, och ring vänner och bekanta som har koll på området. För du skrev väl i ansökan att du var lättlärd också? Skämt åsido. Sätt fart.

Har du hånglat med kollegan?
Många träffar sina partners på jobbet och har vid något tillfälle blivit attraherad av en kollega. Därför brukar igenkänningsfaktorn och toleransen för kollegor som hånglar lite på en fest vara rätt hög. Ta det lugnt, och gör inte en stor grej av det. Värre är det om en av er är underställd och den andra chef. Chefer förväntas kunna ta större ansvar, och kan även anklagas för maktmissbruk.

Har du läckt information?
Har du råkat maila känslig information till fel person? Eller glömt viktiga papper på tåget? Försök inte mörka och hoppas att ingen märker något. Berätta för chefen på en gång så att ni kan försöka minimera eventuella skador av läckaget. Det vore riktigt illa om du blev påkommen med att både ha läckt information, och att inte ha talat om det. Be om ursäkt, och förklara att du tänker vara mer försiktigt i framtiden.

Råkade du bli för full?
Att dricka för mycket är sällan en bra idé, speciellt i jobbsammanhang. Har du blivit riktigt full och sagt eller gjort dumma saker? Prata med chefen och kollegorna om det efteråt. Be om ursäkt, och se till att det blir en engångshändelse. Är det ett återkommande beteende? Fundera över varför. Kanske behöver du hjälp? Arbetsgivaren är skyldig att bidra med rehabilitering om drickandet klassas som missbruk.

Har du fått ett utbrott?
Ibland blir det bara för mycket, och även den mest kontrollerade person kan överreagera på ett sätt som skrämmer slag på omgivningen. Om du fått ett utbrott, försök förstå varför. Stress, rädsla och sorg kan till exempel göra oss extra känsliga. Lugna ner dig och be om ursäkt. Skyll inte ifrån dig på personen som triggade dina känslor. I professionella sammanhang förväntas vi kunna hålla huvudet hyfsat kallt.

Har du gjort fel i största allmänhet?
Ingen är perfekt, så varför skulle inte du kunna göra fel ibland? Döm inte dig själv så hårt. Be om ursäkt, det räcker. Tala om vad du lärt dig av misstaget och hur du ska se till att det inte upprepas. Tillåt också andra att göra fel och be om ursäkt till dig, det ger en trevligare och mer kreativ arbetsmiljö. För om det inte är tillåtet att misslyckas blir människor rädda, presterar sämre och vågar inte testa nya idéer.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Fler artiklar inom På jobbet