Blir du lätt irriterad och kommer du på dig själv med att slösurfa på Facebook? Det kan båda vara tecken på att du sover för lite.
Blir du lätt irriterad och kommer du på dig själv med att slösurfa på Facebook? Det kan båda vara tecken på att du sover för lite.
Foto: Unsplash

8 saker du gör på jobbet som visar att du sover för lite

Tillhör du dem som har svårt att somna när det är dags att gå och lägga sig? Du ligger och vrider och vänder på dig för att försöka komma till ro och när du väl har lyckats somna så ringer väckarklockan. Du är absolut inte ensam! Däremot är inte beteendet speciellt hälsosamt. Business insider har listat hur din sömn påverkar hur du mår och presterar på jobbet. 

Sömn är en av de grundläggande behoven vi har i livet och har vi fått för lite sömn påverkas vi mest av det dagtid. En person som har sömnproblem har tre gånger större risk för att drabbas av koncentrationssvårigheter och har lättare att hamna i en ond cirkel av nedstämdhet. Det menar Peter Hames som är delägare och VD av “Big Health” och skapare av Sleepio, ett digitalt sömnförbättringsprogram.

Peter Hames listar: Tecknen som tyder på att du sover för lite

Här är 8 tecken som visar hur dålig sömn påverkar ditt arbetsliv

1. Du blir sjuk ofta
Sömnbrist påverkar vårt immunförsvar och ökar riskerna för att till exempel dra på sig förkylningar. Enligt Peter Hames missar personer med sömnbrist generellt tre arbetsdagar mer varje år än de som sover bra. 

2. Du snäser åt dina kollegor
Att ha sömnproblem påverkar humöret, du blir lättare irriterad och reagerar lättare över småsaker. Det kan på både kort och lång sikt påverka relationen med kollegor och chefer. 

3. Du lägger mer energi på Facebook än på dina arbetsuppgifter
Enligt Peter Hames har det visat sig att sömnproblem minskar självkontrollen och ökar risken för att slösurfa genom att gå igenom dina gamla bilder på Instagram eller scrolla igenom ditt flöde på Facebook. 

LÄS MER: Sömnexpertens 5 tips: Så sover du bättre under veckan

4. Du har svårt att tänka klart
Den kognitiva funktionen påverkas av sömnbristen. Vi blir begränsade i vårt tänkande, vårt arbetsminne reduceras med 38 % och istället ökar uppkomsten av felaktiga minnen, enligt Hames. Det här kan såklart påverka dina prestationer på jobbet. 

5. Du tar impulsiva beslut
När du sover dåligt är du mer benägen till att äta mer och gör oftare sämre val av mat. Du får ett ökat ha-begär efter onyttig mat. Undvik därför impulsiva beslut som att äta mat och dryck med hög socker- och fetthalt som tenderar att minska din produktivitet, menar Hames. 

6. Du känner dig stressad
Stress påverkar sömnen negativt. Att inte kunna sova och vila dina tankar när du lägger huvudet på kudden efter en hektisk dag på jobbet skapar en ond cirkel av dålig sömn. Stress leder ofta till sömnproblem och lider du av sömnproblem kommer stressen i sin tur att öka. Efter en natt av dålig sömn är du betydligt mer mottaglig för att låta saker och ting upplevas som mer stressande än vad de behöver vara. Det kan i sin tur leda till tankspriddhet som påverkar dina arbetsuppgifter negativt.

LÄS MER: Hjärnforskaren: Att sova för lite kan vara livsfarligt

7. Du har ingen energi
Känner du dig så trött under dagen att du behöver ta en tupplur? Då är det bristen på en god natts sömn som gör sig påmind. På kvällen när du behöver sova, men känner dig klarvaken, är det då dagens vakenhet som vill tränga sig på. Detta påverkar din sömncykel negativt. Känner du dig slut på energi resulterar det i sämre prestationsförmåga på jobbet.

8. Du upplever känslor av oro och depression
Forskning visar att friska personer med begränsad sömn, samt personer utan psykisk ohälsa men med kroniska sömnsvårigheter, lider av försämrat emotionellt välmående och av depression eller ångest.

Hälsa

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Hälsa

Stressforskaren: Att läsa jobbmejlen på semestern kan vara lugnande

Stressforskaren: Att läsa jobbmejlen på semestern kan vara lugnande

Närmare 30 procent av svenskarna kommer att läsa jobbmejlen flera gånger eller varje dag under semestern, enligt en ny undersökning.

Så skadlig är din datorskärm – och så ställer du in den rätt

Så skadlig är din datorskärm – och så ställer du in den rätt

Enligt bildskärmsexperten Dick Bender har allt för många människor idag felaktiga inställningar på sina datorskärmar.

Är du dålig på att varva ner? Följ stresscoachens 5 steg!

Är du dålig på att varva ner? Följ stresscoachens 5 steg!

Enligt stresscoachen Maria Helander är vi tidsoptimister som alltid försöker hinna med för mycket när vi är lediga och egentligen ska prioritera vila.

Kiropraktorn: Så står du rätt på jobbet

Kiropraktorn: Så står du rätt på jobbet

Enligt ergonomen Richard Hagman slarvar vi med användningen av våra höjbara skrivbord och vi vet inte heller hur vi använder dem rätt.

Fler artiklar inom Hälsa