Besswerwissern ska alltid visa upp sina kunskaper och ha sista ordet. Det kan dra mycket tid och energi.
Besswerwissern ska alltid visa upp sina kunskaper och ha sista ordet. Det kan dra mycket tid och energi.
Foto: Wavebreakmedia

Så hanterar du din sjukt jobbiga kollega

Vet alltid bäst. Kommer för sent. Skyller ifrån sig. Gnäller. Alla har vi jobbiga personer på jobbet. Här är psykologens tips för hur du hanterar dem.

Vi har nog alla stött på jobbiga människor på jobbet, och om de är för extrema måste chefen ta tag i dem. Men det finns strategier du kan försöka med själv.

- Ibland bidrar vi till människors dåliga beteende genom att acceptera och ursäkta det istället för att säga ifrån, säger Mattias Lundberg, legitimerad psykolog och psykoterapeut, docent i psykologi, och medförfattare till boken Jäkla Människa!: en handbok i hur du hanterar jobbiga människor på arbetet.

Här är hans tips för hur du hanterar nio jobbiga typer.

1. Tidsoptimisten

Kommer nästan alltid för sent och gör inte saker i tid. Inte för att vara elak, det bara blir så. Strategin är att lugnt säga ifrån, till exempel: ”det här är fjärde gången du är sen till ett möte.” Tidsoptimisten kan bli sur, men det spelar ingen roll. Förhoppningsvis blir det en förändring på sikt.

2. Besserwissern

Är ofta väldigt kunnig, har ett stort behov av att visa det, och vill alltid ha sista ordet. Det kan göra möten onödigt långa. Om du innan mötet förklarar att besserwissern är expert på området ni ska diskutera har personen inte lika stort behov av att bevisa sig. Börjar Besserwissern ändå hålla låda? Säg ”tack” och byt ämne.

3. Smitaren

Gör inte sitt jobb och har ofta en dålig förklaring till varför. Visa att du ser igenom bortförklaringarna. Till exempel: ”det här är femte gången något kommer bort i mailen, vilken otur du har”. Tricket är att eliminera Smitarens möjligheter till ursäkter: ”nästa gång ringer jag och kollar att du fått mailet”.

4. Glidaren

Gör inte sin del men tar ändå åt sig av äran. Ska du genomföra ett projekt med en Glidare? Bestäm vem som ska göra vad, skriv ner det i ett mail, och skicka till alla i gruppen - och chefen. Då syns det om Glidaren inte levererar. Om projektet blir lidande, flagga för chefen i god tid. Gå inte i fällan att göra Glidarens arbete själv.

5. Mobbaren

Vill förstöra eller bryta ner. Här finns inga tips och tricks. Mobbning är en arbetsmiljöfråga som chefen måste ta itu med. Sedan finns den Humoristiske mobbaren, som drar skämt som andra upplever som kränkande, utan att mena något illa. Förklara då lugnt och i enrum att skämten inte uppskattas. Personen kan bli väldigt paff och ångerfull, och skärper sig förhoppningsvis.

6. Negativisten

Gnällig och negativ till det mesta. Ett knep är att involvera Negativisten i beslut, för det är svårt att protestera mot beslut du själv varit med att ta. Säger Negativisten att något är omöjligt? Ställ följdfrågor som ”varför?” eller ”kan vi kolla upp saken?” Till slut får Negativisten förhoppningsvis slut på argument, och ni kan hitta en lösning.

7. Martyren

Offrar sig”. Säger att en uppgift är jättejobbig, men tar på sig den ändå. Egentligen tycker martyren inte alls att uppgiften är jobbig. Syftet är att ge kollegorna skuldkänslor, för det ger bra förhandlingsläge i frågor som martyren verkligen bryr sig om. Martyren hanteras bäst genom att inte tillåtas ”offra” sig - någon annan får ta den jobbiga uppgiften.

8. Den aggressive

Svär, muttrar, och smäller i dörrar. En del aggressiva upplever inte sig själva som arga, och folk runt omkring vänjer sig vid beteendet. Det går att hantera. Men används ilskan som maktmedel, för att skrämma andra till lydnad, är det ett större problem. Försök visa att du inte påverkas. Då märker Den aggressive att taktiken inte funkar. Börja inte gråta eller bli arg, då har personen vunnit.

9. Stökern

Allmänt slarvig. Enda sättet att komma till rätta med Stökern är att säga vad du tycker, öga mot öga. Exempelvis: ”jag tänker inte göra en stor grej av det här, men det är din köksvecka, så plocka in i diskmaskinen nu”. Visa att du ser hur personen beter sig. Arga lappar hjälper inte ett dugg.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Fler artiklar inom På jobbet