Att ständigt älta saker som hänt eller oroa dig för saker som ännu inte inträffat leder sällan till något bra.
Att ständigt älta saker som hänt eller oroa dig för saker som ännu inte inträffat leder sällan till något bra.
Foto: Unsplash

Har du en förmåga att älta saker? Här är 6 tips som hjälper dig sluta

Du gjorde ett litet misstag här om dagen och har fortfarande inte kunnat släppa det. Du oroar dig för om du kommer göra tillräckligt bra ifrån dig nästkommande dag. Känner du igen dig? Det kan vara ett tecken på att du ältar för mycket. 

När vi ältar saker och vrider och vänder på varenda detalj kan det vara svårt att komma ur sina egna negativa tankebanor. Vissa hamnar i sådana situationer ibland medan andra känner den känslan väldigt ofta. Det som styr är två banor av destruktiva tankemönster som innefattar grubblande och oroande, skriver Psychology today i en artikel. 

Tydliga tecken på att du grubblar för mycket:

  • "Jag borde inte sagt något på mötet idag, det känns som att alla kollade på mig som om jag vore totalt korkad."
  • "Jag skulle nog vara lyckligare om jag hade stannat kvar på mitt gamla jobb."

Tydliga tecken på att du oroar dig för mycket:

  • "Jag kommer göra bort mig i morgon när jag ska hålla i den där presentationen, jag kommer bli alldeles röd i ansiktet, svettig och darrig om händerna."
  • "Jag kommer aldrig få en löneökning, det spelar ingen roll vad jag gör."

Tankar som tar över ens tankebanor bygger upp en spärr och hämmar produktiviteten. Istället ska du försöka ta all den energi och oro som läggs på de ältande tankarna och applicera på något mer produktivt. Enligt Psychology today kan ett ältande av detta slag till slut leda till allvarlig känslomässig stress. Om ältandet även pågår på natten påverkar det sömnen negativt vilket leder till att kroppen och hjärnan på lång sikt aldrig får någon riktig återhämtning.

Personlig utveckling

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Personlig utveckling

Coachen: Så blir du ett proffs på självledarskap

Coachen: Så blir du ett proffs på självledarskap

Självledarskap handlar om att på bästa sätt ha koll på vem du är, vad som är viktigt för dig och i vilken riktning du ska gå.

Har du ett för stort kontrollbehov?

Har du ett för stort kontrollbehov?

Ett symtom på kontrollbeteende i karriären är att du "måste" utföra alla uppgifter perfekt, eller att du håller fast vid dina åsikter till absurdum,...

Träna din hjärna – och kom ihåg mer

Träna din hjärna – och kom ihåg mer

Namn, portkoder och telefonnummer. Det är mycket som ska hållas i minnet. Metro lär dig minnesträna hjärnan.

Mia Törnblom: Du är en ledare på jobbet

Mia Törnblom: Du är en ledare på jobbet

Visste du att du är en ledare? Du påverkar alla på jobbet varje dag, enligt succéförfattaren Mia Törnblom, som är aktuell med ny bok.

Fler artiklar inom Personlig utveckling