Foto: Pressmaster

Hellre en chef som alltid är orättvis än en som bara är det ibland

Ju oftare chefen beter sig rättvist desto bättre? Eller? Svaret är inte så enkelt, visar en ny studie.

En ny studie av forskare från Michigan State University visar att arbetstagare vars chef alltid behandlar dem orättvist trivs bättre på jobbet och är mindre stressade än de vars chefer bara är orättvisa ibland.

Det låter kanske märkligt, men Dan Hasson, stressforskare vid Stressmottagningen i Stockholm och Mayo Clinic i USA, är inte förvånad.

- En av hjärnans viktigaste funktioner är att beräkna vad som ska hända i framtiden. Om du inte vet vad du har att förvänta dig av chefen går det åt mycket energi till att ständigt vara förberedd, säger han.

Han jämför med att veta att du ska få en elstöt:
- Det är läskigare om du inte vet när den kommer, då är du hela tiden på helspänn.

Med andra ord: ju mer förutsägbart något är, desto mindre stressande är det generellt sett, även om det rör sig om något negativt.

Men självklart är det bäst med chefer som alltid är rättvisa. Dan Hasson menar att duktiga chefer har god impulskontroll och vet när det är läge att släppa ut olika känslor och med vilken intensitet.

En chef som däremot är oberäknelig och växlar mycket i humöret kan göra medarbetarna stressade.

- Jag tror det kommer ställas allt större krav på känslomässig mognad på chefer. Dagens arbetstagare byter jobb om chefen beter sig illa, säger han.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Fler artiklar inom På jobbet