Foto: Pressmaster

Hellre en chef som alltid är orättvis än en som bara är det ibland

Ju oftare chefen beter sig rättvist desto bättre? Eller? Svaret är inte så enkelt, visar en ny studie.

En ny studie av forskare från Michigan State University visar att arbetstagare vars chef alltid behandlar dem orättvist trivs bättre på jobbet och är mindre stressade än de vars chefer bara är orättvisa ibland.

Det låter kanske märkligt, men Dan Hasson, stressforskare vid Stressmottagningen i Stockholm och Mayo Clinic i USA, är inte förvånad.

- En av hjärnans viktigaste funktioner är att beräkna vad som ska hända i framtiden. Om du inte vet vad du har att förvänta dig av chefen går det åt mycket energi till att ständigt vara förberedd, säger han.

Han jämför med att veta att du ska få en elstöt:
- Det är läskigare om du inte vet när den kommer, då är du hela tiden på helspänn.

Med andra ord: ju mer förutsägbart något är, desto mindre stressande är det generellt sett, även om det rör sig om något negativt.

Men självklart är det bäst med chefer som alltid är rättvisa. Dan Hasson menar att duktiga chefer har god impulskontroll och vet när det är läge att släppa ut olika känslor och med vilken intensitet.

En chef som däremot är oberäknelig och växlar mycket i humöret kan göra medarbetarna stressade.

- Jag tror det kommer ställas allt större krav på känslomässig mognad på chefer. Dagens arbetstagare byter jobb om chefen beter sig illa, säger han.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Fler artiklar inom På jobbet