Experten: viktigt att skratta på jobbet

Att sluta skratta på jobbet är en varningsklocka. Men du kan också försöka få skrattet tillbaka. Metrojobbs karriärcoach Nina Jansdotter tipsar om hur.

Fråga: Jag brukade skratta mer på jobbet förr och gillade verkligen det. Nu är det som om skrattet har försvunnit. Det är mest krav och stress. Jag känner mig tråkig och det är inte lika kul att gå till jobbet längre. Hur jag hittar tillbaka till gapskratten? Det brukade jag vara bra på, och jag fick andra med mig också. Tack på förhand.
Sara

Svar: Tack för din fråga. Jag tycker den är viktig, för det stämmer verkligen att ett gott skratt förlänger livet.

När vi har roligt tillsammans på jobbet blir allt mycket lättare, vi blir kreativare, hamnar lättare i flow och konflikterna minskar. Alla vinner med andra ord på att bjuda in mer humor och skratt på arbetsplatsen.

Att sluta skratta kan vara ett tecken på stress, och då behöver ni kanske se över arbetsmiljön. Men det finns också saker du kan testa själv.

Ett steg är att försöka tänka mer positivt. Det kanske låter flummigt, men istället för att tänka att du är tråkig eller har svårt att skratta kan du peppa dig själv med motsatsen. Upprepa gärna något i stil med ”jag ser livet från den ljusa sidan och är bra på att få igång skratt”, för dig själv.

Du kan också sätta upp ett foto på dig själv där du ser glad ut, gärna med kollegorna, som en liten påminnelse om hur det var innan du slutade skratta.

Försök också vara mer social på jobbet. Det är 30 gånger större chans att du brister ut i skratt tillsammans med andra än om du sitter själv. Vem på ditt jobb har lätt för att se det humoristiska i tillvaron? Vem har ett medryckande skratt? Vem brukar få dig att skratta? Se till att jobba nära dem så du kommer in i rätt känsla igen, och försök se det roliga som faktiskt händer. När man är stressad är det lätt att bli allvarlig och seriös i alla lägen – även de som faktiskt inte behöver vara så tunga.

Sist men inte minst, försök spara roliga minnen. Varje gång något är kul, memorera detaljerna kring det du skrattade åt och hur det kändes i kroppen, så att du kan plocka fram känslan vid behov.

Ni kan också skapa ert eget ”skrattbibliotek” tillsammans. Samla på böcker, filmer, serier, och historier som du kan plocka fram som en påminnelse om att både jobbet och livet i stort kan vara ganska kul, trots deadlines, nedskärningar och ökade krav.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Fler artiklar inom På jobbet