Att avsätta tid för att varva ner, göra sig av med alla
Att avsätta tid för att varva ner, göra sig av med alla "måsten" och att ha något att se fram emot är alla viktiga delar av en bra semester.
Foto: Unsplash

10 jobbtips som maxar din semester

För att du ska få ut så mycket som möjligt av den efterlängtade sommarsemestern är det viktigt att du förbereder dig. Effektivitetskonsulten Petra Brask tipsar om vad du ska tänka på.

1. Bestäm hur ledig du vill vara
Fundera över i vilken grad du ska vara ledig. Är det ok att kontakta dig, eller kopplar du bort helt? Planera också för hur arbetet ska fungera under din frånvaro. Delegera olika uppgifter och utse en ställföreträdare om det behövs och är möjligt.

2. Informera i god tid
Informera interna och externa kontakter i god tid så de hinner förbereda sig på att du kommer att vara borta. Var också tydlig med huruvida du kommer vara tillgänglig eller inte, och om det är ok att andra hör av sig.

3. Var tydlig
Var försiktig med frasen ”kontakta mig om det är akut”. Det är en tolkningsfråga, och kan innebära att folk hör av sig om allt möjligt. Definiera gärna vad ”akut” innebär, och utse en eller två personer som får kontakta dig.

4. Avsätt tid för att varva ner
Kör inte ända in i kaklet på jobbet, då kan det ta längre tid att varva ner när du väl blir ledig. Försök istället rensa de sista arbetsdagarna från möten och annat så du har tid att avsluta saker. Annars kanske du fortsätter smygjobba på semestern.

5. Gör en lista
Är det mycket nu? Försök inte ha allt du måste göra innan semestern i huvudet. Skriv en lista och prioritera uppgifterna. Förmodligen kommer du upptäcka att det finns saker som kan vänta till efter semestern.

6. Bli av med surdegar
Många känner att de får mer energi och har större vilja att avsluta saker när de vet att de ska vara borta ett tag. Ta vara på den kraften. Fundera på vilka surdegar du vill bli av med, alltså sådant som känns segt att ta itu med annars.

7. Ha något att se fram emot
Det blir lättare att varva ner om du har ett mål med semestern. Annars kanske du jobbar in i det sista och sen bara står där. Målet behöver inte vara avancerat, det kan vara så enkelt som att koppla av hemma. Huvudsaken är att du har en inre målbild av ledigheten.

8. Planera för återkomsten
Lista det viktigaste du ska göra när du är tillbaka från semestern. Annars kanske du försöker hålla det i huvudet, vilket kan vara stressande. En lista gör det också enklare att komma igång med jobbet igen. Vika även några dagar i kalendern efter ledigheten för att rensa upp bland saker som hänt medan du var borta.

9. Radera mailen
Kollar du mailen på semestern för att inte ha en överfull inbox när du börjar jobba igen? Sätt ett autosvar som förklarar att mail som skickas under din ledighet inte kommer läsas, och att personen är välkommen att kontakta dig igen när du är tillbaka. Hänvisa också till din eventuella ställföreträdare. Men stäm av lösningen internt först.

10. Våga sluta jobba
Hjärnan behöver avkoppling och omväxling, och vi blir mindre utvilade om vi håller kvar vid jobbet på vår lediga tid. Våga sluta jobba, även om du älskar det du gör. Du är förmodligen inte heller så oumbärlig som du tror. Tänk på alla briljanta idéer och all energi du kommer att ha till hösten om du vilar ut.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Fler artiklar inom På jobbet