Foto: Pressmaster

Sju tips för att bli en riktigt bra projektledare

En bra projektledare är guld värd på arbetsmarknaden. Elisabeth Kamél, expert på projektledning, tipsar om hur du blir det. - Idag driver nästan alla verksamheter projekt i någon form, säger hon.

1. Lär dig en projektmetod

Grunden för att bli en bra projektledare är att kunna arbeta strukturerat. Lär dig en projektmetod, vilket som helst, men gärna en som är enkel. Visst kan du vara självlärd och ha en egen metod, men det är effektivare att använda en som redan finns. Då får du dessutom språket, alltså begreppen som de flesta använder sig av, och lär dig mer om att leda och kommunicera med styrgrupper.

2. Förstå varför

Börja med att få en tydlig bild av målet och syftet med projektet. Ibland kan direktiven vara rätt luddiga, typ ”vi behöver göra något åt det här, kan du ta på dig det?” Fråga då tills du förstår. Varför ska vi göra det här? Om det inte finns ett tydligt svar kanske projektet inte är så viktigt, utan mest ”bra att ha”. Det kan få stor betydelse längre fram. Projekt får nästan alltid ont om resurser, och om det inte är så viktigt är risken stor att det prioriteras ner.

3. Var flexibel

Många tror att projektledning handlar om att planera allt från början och helst inte ändra sig. Men du kan inte detaljplanera ett helt projekt redan från start, för du vet inte hur förutsättningarna kommer se ut längre fram. Var flexibel. Gör en övergripande planering där du delar upp projektet i olika faser, och detaljplanera faserna när du står inför dem.

4. Kommunikation är viktigast

En av de mest avgörande faktorerna för att lyckas som projektledare är kommunikation. Du måste se till att hela teamet hela tiden förstår vad det är ni ska göra, varför ni ska göra det, och hur ni ska gå till väga. Kommunicera detta på ett engagerat, inspirerande och motiverande sätt. Då kommer alla projektmedlemmar vilja följa dig.

5. Var tydlig

Det räcker sällan att bara säga saker en gång. Oftast krävs det upprepning för att folk ska minnas och förstå. Kommunicera samma sak både skriftligt och muntligt, i stora grupper och mindre grupper, och prata med varje projektdeltagare individuellt. Håll också språket så enkelt som möjligt. Undvik svåra ord och tänk på att begrepp kan betyda olika saker inom olika branscher och företag.

6. Be om feedback

Ett sätt att försäkra dig om att alla förstått är att be om feedback. Fråga till exempel: ”vad tyckte du var bra med det här mötet?” eller ”vad tycker du att jag kan förbättra?” En del tycker det är jobbigt att ge feedback, men förklara att du behöver det för att göra saker bättre. Får du negativ feedback som du inte håller med om? Lyssna, och fundera på vad som ligger bakom.

7. Jobba med ledarskapet

Som projektledare är du oftast inte chef över personerna du ska leda, och har med andra ord inga maktmedel att ta till om folk inte gör som du vill. Det ställer extra stora krav på att du som ledare kan kommunicera, motivera och få folk att följa dig. Jobba på att öka din självkännedom och lär dig hantera dina egna känslor. Om gruppen ska bli trygg med ditt ledarskap gäller det att du är trygg som person.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

En flytt, ett bröllop eller ett dödsfall – mycket kan hända i livet som gör att vi känner att vi måste vara borta från jobbet.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Fler artiklar inom På jobbet