Foto: 2xSamara.com / Arbetslivsinstitutet

Även experter blir uttråkade på jobbet - här är vanligaste orsakerna

Har du ditt drömjobb men känner dig ändå uttråkad? Det kan bero på att organisationen runtomkring dig fungerar dåligt, enligt en ny studie.

Det är inte bara personer med enformiga eller enkla uppgifter som blir uttråkade på jobbet. Även experter och specialister blir det.

Hittills har det inte forskats speciellt mycket kring varför, men nyligen kom en studie* i ämnet från finska Arbetshälsoinstitutet.

- Vanliga anledningar till att experter blir uttråkade är att de känner att de inte utvecklas längre, eller upplever att de inte kan utföra arbetet på bästa sätt, till exempel på grund av för mycket administration, tidsbrist, eller ständiga avbrott, säger Lotta Harju, en av forskarna bakom studien.

Även personer som egentligen tycker att deras arbete är viktigt och meningsfullt, till exempel läkare eller lärare, kan alltså bli uttråkade och oengagerade om organisationen runt omkring dem fungerar dåligt.

Faran med uttråkade medarbetare är att de mår sämre och har svårare att fokusera och göra sitt bästa.

Så hur ska arbetsgivare förhålla sig till detta?

- Ge bästa möjliga förutsättningar att göra ett bra jobb, och se till medarbetarnas individuella behov. Ju högre krav jobbet ställer på tankeverksamhet och fokus, desto viktigare blir dessa saker, säger Lotta Harju.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Fler artiklar inom På jobbet