Förstå dina medmänniskor bättre genom att granska deras kroppsspråk och tonläge.
Förstå dina medmänniskor bättre genom att granska deras kroppsspråk och tonläge.
Foto: IBL/Alamy/Montage

5 viktiga signaler som avslöjar vad din kollega verkligen känner

Om du förväntar dig att människor ska lyssna på dig så måste du också lyssna på dem. När du pratar med någon, vare sig det är en kollega eller en vän, kan kroppsspråk och tonläge avslöja vad en person känner, även om det inte sägs högt. Psychology today har listat fem emotionella signaler som kan lära dig att förstå människor i din omgivning lite bättre. 

1. Förändrat tonläge eller energiskifte

Röstens tonläge kan avslöja mycket om personen som du pratar med. Om personen pratar fort och högt kan det vara ett tecken på nervositet. Enligt Psychology today stannar människor ofta upp och ändrar tonläge precis innan de ska komma till poängen eller säga något som är viktigt. Lyssna då efter signaler som att personen sänker rösten eller pratar snabbare. Om du märker en förändring kan du påpeka det, men utan att vara dömande. Erbjud istället din hjälp och säg att du finns där om personen vill prata om något som är jobbigt.

2. Skrattar nervöst

Människor skrattar ibland när de känner sig generade eller obekväma, liksom vi ibland kan gråta när vi är glada. Om exempelvis din kollega skrattar vid ett opassande tillfälle behöver det inte betyda att personen menar att vara oförskämd, utan kan snarare vara ett tecken på dåligt samvete eller att personen känner sig otrygg. Försök få personen att känna sig trygg genom att säga något lugnande och lyssna uppmärksamt.

3. Bruten eller förändrad ögonkontakt

Det kan vara svårt att utläsa känslor endast genom ögonkontakt, men en flackande blick kan vara ett tecken på nervositet eller att personen vill undvika att prata om något. Att däremot hålla kvar en blick kan vara ett tecken på att personen tycker att samtalet är viktigt och intressant. Vik inte bort med din egen blick utan var noga med att visa att du är intresserad av vad personen har att säga.

4. För snabb och enkel överenskommelse

Har du en kollega som ofta säger ”ja” direkt eller går med på saker utan att vilja prata igenom det ordentligt innan? Liksom ett nervöst skratt kan det vara ett tecken på att en person endast snabbt vill komma ur en jobbig situation. Ett tips är att försöka sitta ner i ensamhet med personen och gå igenom allt i lugn och ro.

5. Lägger till ett ”men”

Om din kollega säger ordet ”men” är det en signal för att personen ska berätta vad denne egentligen tycker eller oroar sig för. Se till att lyssna uppmärksamt och var nyfiken, kanske kan du vara till hjälp och stöd.

Källa: Psychology today.

Personlig utveckling

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Personlig utveckling

Här är de psykologiska knepen som gör dig till en bättre chef

Här är de psykologiska knepen som gör dig till en bättre chef

Många chefer behöver lära sig mer om ledarskapspsykologi. Det menar psykologen Björn Hedensjö.

Har du en förmåga att älta saker? Här är 6 tips som hjälper dig sluta

Har du en förmåga att älta saker? Här är 6 tips som hjälper dig sluta

Du gjorde ett litet misstag här om dagen och har fortfarande inte kunnat släppa det. Du oroar dig för om du kommer göra tillräckligt bra ifrån dig nästkomma

Coachen: Så blir du ett proffs på självledarskap

Coachen: Så blir du ett proffs på självledarskap

Självledarskap handlar om att på bästa sätt ha koll på vem du är, vad som är viktigt för dig och i vilken riktning du ska gå.

Så blir du mer socialt kompetent

Så blir du mer socialt kompetent

Social kompetens är en hett eftertraktad förmåga i arbetslivet. Men vad är det för något? Och går det att öva upp? Experten tipsar.

Fler artiklar inom Personlig utveckling