Många svenskar värdesätter intressanta arbetsuppgifter på jobbet.
Många svenskar värdesätter intressanta arbetsuppgifter på jobbet. "Människor har en inneboende önskan om att växa, utmanas och göra något meningsfullt", säger psykologen Niklas Laninge.
Foto: IBL/Alamy/Privat

Det här är det viktigaste för svenskarna på jobbet

Bra kollegor och givande arbetsuppgifter är några av de komponenter som svenskarna värderar högst när det kommer till trivsel på arbetsplatsen. Det visar en ny undersökning från Yougov.

Vi tillbringar en stor del av vår vakna tid på jobbet och hur vi trivs där påverkar också vårt välmående i det stora hela. Opinionsinstitutet Yougov har, på uppdrag av Metro, tillfrågat svenskarna vad som är viktigast för dem på arbetsplatsen. Hela 66 procent uppgav då att bra kollegor är det som de värdesätter allra högst.

– Det är ett intressant resultat, säger Niklas Laninge, psykolog och VD för Daily bits of, som utbildar inom hälsa och jobb, och fortsätter:
– De svarande har förmodligen erfarenhet av både bra och dåliga kollegor och det är lätt att tänka tillbaka på de dåliga. Sådant som vi har färskt i minnet och har lätt att komma ihåg är också det vi värderar som viktigare än andra saker.

Efter bra kollegor värderar vi att ha ”intressanta arbetsuppgifter” som det viktigaste, vilket inte förvånar Niklas Laninge. Däremot trodde han att meningsfullhet – att känna att ens arbete bidrar till en bättre värld – skulle hamna högre upp på resultatlistan än vad det gjorde.
– Det ligger i linje med vad som avgör vårt välmående, att kunna växa och utvecklas brukar vara saker som folk värderar väldigt högt.

Trots att vi har bra koll på vad vi gillar och behöver på vår arbetsplats tror Niklas Laninge att det är väldigt vanligt att stanna på ett jobb där man inte trivs. Det beror på att vi är vanemänniskor och är rädda för både förluster och förändringar.
– När det finns en risk ser man att folk avstår från att göra en förändring och istället står över valet, säger han.

Däremot har vi samtidigt ett behov av att få utvecklas. Om vi alltid står still på samma ställe utan att något händer löper vi stor risk för att det påverkar vårt mående negativt.
– Människor har en inneboende önskan om att växa, utmanas och göra något meningsfullt. Jobbet är en jättebra kanal för att göra det.

Det här är det viktigaste på arbetsplatsen:

  1. Bra kollegor (66 %)
  2. Intressanta arbetsuppgifter (57%)
  3. Bra chef/chefer (53%)
  4. Bra balans mellan jobb och fritid (39%)
  5. Flexibla arbetstider (31%)
  6. Utmanande arbetsuppgifter (27%)
  7. Att jag känner att mitt jobb tillför något för samhället/bidrar till en bättre värld (22%)
  8. Erkännande (22%)
  9. Nära till hemmet (21%)
  10. Möjligheter till avancemang (17%)
  11. Möjligheter till vidareutbildning (17%)
  12. Bra, ergonomisk arbetsmiljö (16%)
  13. Bra kommunikationer (13%)
  14. Att arbetsplatsen är estetiskt tilltalande (4%)
  15. Annat (3%)

De svarande kunde välja flera olika svarsalternativ.
Källa: Yougov.

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Yougov under perioden 12-16 augusti 2016. 1523 personer har svarat i undersökningen som genomförts via Yougovs panel med män och kvinnor i åldrarna 18-74 år.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Annons
Hitta drömjobbet på Sveriges största jobbmässa inom vård och omsorg

Hitta drömjobbet på Sveriges största jobbmässa inom vård och omsorg

Är du på jakt efter det rätta jobbet inom vård och omsorg? Medrekmässan genvägen till din framtida karriär.

Juristen: 5 saker att tänka på innan du skriver under ett anställningsavtal

Juristen: 5 saker att tänka på innan du skriver under ett anställningsavtal

Ett anställningsavtal är det juridiska dokumentet som visar att du är anställd och vem som är din arbetsgivare.

Så får du använda ditt friskvårdsbidrag – och det här är inte okej

Så får du använda ditt friskvårdsbidrag – och det här är inte okej

Funderar du på vad du ska använda friskvårdsbidraget till i år? Vad som är skattefri motion- och friskvård är långt från självklart. Så säger Skatteverket.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

En flytt, ett bröllop eller ett dödsfall – mycket kan hända i livet som gör att vi känner att vi måste vara borta från jobbet.

Så skapar ni en ”no blame”-kultur på jobbet

Så skapar ni en ”no blame”-kultur på jobbet

Eduard von Busch jobbar tillsammans med företag för att upprätta en ”no blame-kultur” där bristerna identifieras och alla tar ansvar.

Fler artiklar inom På jobbet