Jeff Niklasson drabbades i början av året av utmattningssyndrom. Idag mår han mycket bättre och prioriterar helt andra saker i livet.
Jeff Niklasson drabbades i början av året av utmattningssyndrom. Idag mår han mycket bättre och prioriterar helt andra saker i livet.
Foto: Privat/TT/Hasse Holmberg/Montage

Jeff, 24, drabbades av utmattningssyndrom: ”Idag har jag lärt mig att göra ingenting"

Efter flera år av hög stress på jobbet utan att prioritera återhämtning på helgerna drabbades Jeff Niklasson av utmattningssyndrom. Idag har han varit sjukskriven i fem månader och mår sakta men säkert bättre, men vägen tillbaka har varit lång.

Jeff Niklasson hade precis hunnit fylla 24 är när han drabbades av utmattningssyndrom. Det var under 2015 som varningsklockorna började ringa genom att han fick symtom som hjärtklappning och huvudvärk efter en dag på jobbet. Efter att ha fått både en panikångestattack och ett krampanfall förstod Jeff att något inte stod rätt till med hälsan, men han träffade ett flertal psykologer och läkare innan han slutligen fick diagnosen utmattningssyndrom.

– Jag lyssnade aldrig på varningssignalerna, man tror ju att man är odödlig. Jag har alltid velat bli någon höjdare på jobbet. Jag var rädd för att göra fel och släppte aldrig jobbet när jag var ledig, säger Jeff.

Han hade sedan 9 år tillbaka arbetat på ett företag inom fältgeoteknik i Norge och klättrat uppför karriärstegen fort. Han tog alla arbetspass han kunde få och jobbade långa dagar. När han var ledig och kunde åka hem till Göteborg tog han sig aldrig tid att vila utan prioriterade kompisar och fest. När kroppen till slut sade stopp kunde han från en dag till nästa inte ta sig ur sängen. Idag är Jeff sjukskriven och har varit det på heltid sedan i maj.
– Psykologen säger att det första man ska göra för att börja läka är att acceptera att man är utmattad. Men jag hade jättesvårt att acceptera det, jag trodde jag kunde vila en vecka eller två och sedan vara på banan igen. Men det funkar inte så.

Till slut insåg Jeff att han var tvungen att varva ner. Den första tiden låg han bara ensam hemma. Att titta på tv gick inte då det blev för mycket brus för huvudet.
– Innan jag blev sjuk tänkte jag som så många andra att ”ryck upp dig”. Men utmattningssyndrom syns ju inte på utsidan.

Idag mår Jeff mycket bättre än vad han gjorde för ett halvår sedan. De bra dagarna är betydligt fler än de dåliga och han fokuserar på att göra små framsteg. Han har gått från att vara en väldigt social person till att inte klara av att umgås i stora grupper. Idag prioriterar han och uppskattar helt andra saker än vad han gjorde för ett år sedan.
– Jag har ändrat mitt synsätt helt. Innan var pengar allt för mig, men nu är det inte värt ett skit i mina ögon när jag inte mår bra.

Jeff är övertygad om att han kommer bli helt återställd, även om han tror att han alltid kommer att vara känslig för stress. Idag prioriterar han rutiner och återhämtning, något han aldrig gjorde förut.
– Idag har jag lärt mig att göra ingenting. Jag är helt och hållet en förändrad person, jag har verkligen gjort en livsomställning. Nu för tiden gör jag bara det som jag mår bra av.

Enligt Kerstin Jeding, legitimerad psykolog och vice VD på Stressmottagningen, beror utmattningssyndrom på att man under flera månaders tid levt under stressande och överbelastade förhållanden.
– Det behöver inte vara inom ett visst område i livet som jobb eller privatliv, utan majoriteten ser en kombination av båda, säger Kerstin Jeding.
Hon menar att det är svårt att upptäcka varningssignalerna när man befinner sig mitt uppe i en stressig vardag, men för många når det en viss punkt där det tar stopp.  
– Man kan vara på väg in på jobbet men sedan stanna upp utan att veta om man var på väg in eller ut genom dörren. Eller att man kör in i en rondell men plötsligt glömmer vilken avfart man ska ta, trots att man kör där varje dag.

Överbelastningen beror på att man helt enkelt har för många saker som är svåra att koppla ifrån. Kerstin Jeding menar att ett starkt mönster hos drabbade idag är att de ställer upp för mycket och har höga prestationskrav.
– 80 procent av dem som drabbas är kvinnor i 40-årsåldern. Vi ser även att det blir allt vanligare hos unga människor, i gymnasieskolor visar ofta ungdomar allvarliga stressymptom som är prestationsinriktade.

Enligt Kerstin Jeding handlar det inte om att sluta upp med att helt ställa krav på sig själv. Men det gäller att ställa rimliga krav utefter sina egna förmågor.
– Det handlar ofta om att inte kunna säga nej. Man kan inte säga nej till allt, då blir livet tråkigt. Men man måste kunna säga både ja och nej. Varje nej innebär att jag kan säga ja till något annat.

Fakta: Så bromsar du i tid
1. Prioritera
Även om det känns tufft att välja bort vissa saker måste du acceptera att du inte kan göra allt. Du måste våga prioritera och ta konsekvenserna.

2. Våga säga nej
Fundera över vad det är du vill säga ja till. Du måste medvetet och aktivt välja istället för att bara följa med och tänka ”det blir som det blir”.

3. Återhämtning
Det är inte bara jobbet som kräver energi. Ta tid mellan jobb och andra aktiviteter där du bara fokuserar på att vila och återhämta dig.

4. Variation
Det är viktigt att du varierar din vardag. Om ditt jobb varit väldigt krävande och du varit aktiv i huvudet en dag är det bra att du på kvällen ägnar dig åt en aktivitet där huvudet får vila.
Källa: Kerstin Jeding. 

Hälsa

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Hälsa

Annons
Här är utbildningarna som garanterar jobb efter bara 12 veckor

Här är utbildningarna som garanterar jobb efter bara 12 veckor

Att sadla om och byta karriär kan kännas svårt – men här är intensivutbildningarna som garanterar jobb.

Annons
Undersköterskan: ”Jag måste våga stå kvar och lyssna”

Undersköterskan: ”Jag måste våga stå kvar och lyssna”

Vill du ha ett utmanande jobb där du får hjälpa människor i kris? Då är ett jobb inom Göteborgs Stad något för dig.

9 enkla övningar för bättre ergonomi på jobbet

9 enkla övningar för bättre ergonomi på jobbet

Ta mötet under en promenad i stället för instängda i ett rum, gör knäböj vid skrivbordet eller stretcha nacken efter lunchen.

10 tips: Så blir du en morgonmänniska!

10 tips: Så blir du en morgonmänniska!

För många börjar dagen klockan 08:00. Det betyder att man får gå upp med tuppen, vilket inte alltid är det lättaste.

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Obalans mellan stress och vila kan leda till utmattningssyndrom eller stresskollaps. Här är de viktiga varningstecknen.

Kiropraktorn: Så står du rätt på jobbet

Kiropraktorn: Så står du rätt på jobbet

Enligt ergonomen Richard Hagman slarvar vi med användningen av våra höjbara skrivbord och vi vet inte heller hur vi använder dem rätt.

Fler artiklar inom Hälsa