Få dina kollegor att lyssna på dig genom att tänka på hur du pratar och står.
Få dina kollegor att lyssna på dig genom att tänka på hur du pratar och står.
Foto: IBL/All over press/Montage

9 knep: Så får du folk att lyssna bättre på dig

Ju bättre du är på att snacka och fånga upp människors uppmärksamhet, desto bättre kommer folk att lyssna på dig. Öva upp din vältalighet genom några enkla knep. 

1. Prata så att du hörs
Om du talar inför publik måste du prata tillräckligt högt för att de som sitter långt bak ska höra dig, men samtidigt så pass lågt att de som sitter närmast inte får ont i öronen. Är du osäker? Fråga om alla kan höra dig ordentligt! Det är en balansgång som kräver övning. 

2. Använd målande ord som alla förstår
Skippa klichéer och komplicerade ord och uttryck som dina lyssnare kan haka upp sig på. Om du måste säga ett visst ord eller använda en term som alla kanske inte förstår, var noga med att tydligt förklara betydelsen. 

3. Kontrollera dina händer
Använd dina händer för att betona det du säger. Kolla hur politiker använder sina gester när de pratar och förklarar något viktigt. Men akta dig för att gestikulera hej vilt, det är helt okej att ha händerna stilla också. Det viktigaste är att du ser upp för att börja pilla med dina papper, glasögon eller liknande som kan vara distraherande för dem som lyssnar. 

4. Växla taltempo
Om du alltid pratar i samma tempo finns det risk för att du endast låter monoton och tråkig. Försök istället att växla mellan att prata långsamt och snabbt beroende på vad du pratar om. Om du sammanfattar något går det bra att prata i ett högt tempo, medan när du förklarar något nytt bör prata långsamt för att ge lyssnaren möjlighet att bearbeta informationen. 

5. Ha en rak rygg
Att vara vältalig beror på fler saker än språket. Hur du sitter och står spelar också en viktig roll i hur du uppfattas. Om du håller din ryggrad rak men samtidigt avslappnad kommer även dina ord att flyta lättare. 

6. Använd pauser
Att tala är silver, tiga är guld, eller hur? Det stämmer i alla fall om du vill framstå som vältalig. Nästa gång du ska berätta något viktigt, prova att pausa precis innan du ska avslöja hela poängen. Då får du lyssnaren att hänga vid varje ord. På samma sätt kan du pausa precis efter att du sagt något viktigt för att poängtera betydelsen av det du sagt. 

7. Håll huvudet högt
Detta visar på stolthet och beslutsamhet. Om du hänger med huvudet istället för att hålla det högt spänner du nacken vilket kan orsaka problem som huvudvärk. 

Källa: Business Insider. 

Personlig utveckling

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Personlig utveckling

Coachen: Så blir du ett proffs på självledarskap

Coachen: Så blir du ett proffs på självledarskap

Självledarskap handlar om att på bästa sätt ha koll på vem du är, vad som är viktigt för dig och i vilken riktning du ska gå.

Har du ett för stort kontrollbehov?

Har du ett för stort kontrollbehov?

Ett symtom på kontrollbeteende i karriären är att du "måste" utföra alla uppgifter perfekt, eller att du håller fast vid dina åsikter till absurdum,...

Så lär ni er att  dra åt samma håll

Så lär ni er att dra åt samma håll

Kör du och kollegerna sina egna race på jobbet? Eller är ni som ett fotbollslag som drar åt samma håll?

Så ökar du ditt förtroende

Så ökar du ditt förtroende

Förtroendeexperten Stephen M R Covey berättar om en motorväg i karriären som det sällan talas om. 3 TIPS: ÖKA DITT FÖRTROENDE

Fler artiklar inom Personlig utveckling