
Experten svarar: Kan jag ha cv och personligt brev i samma dokument?
Att cv och personligt brev är två skilda grejer har de flesta koll på. Men ska man bifoga dem som två separata filer i en jobbansökan, eller lägga ihop dem till ett gemensamt dokument? Och vilket ska komma först? Metrojobb frågade cv-experten Monica Renstig som har koll.

Det är viktigt att betrakta cv och personligt brev som två separata saker som bidrar till din jobbansökan på olika sätt. Men enligt Monica Renstig, cv-expert och författare till boken ”Planka cv”, är det okej att lägga ihop de båda delarna till ett dokument när du ska skicka iväg din ansökan.
– Jag kallar det för en halv sida personligt brev och en sida meritförteckning. Men du kan absolut ha dem i samma dokument, säger Monica Renstig.
Att lägga ihop de båda delarna till en fil gör det lättare för dig när du söker jobb, men det underlättar även för den som tar emot din ansökan. Rekryterare tar emot många cv:n och personliga brev varje dag och att förenkla deras arbete är alltid något som uppskattas, menar Monica Renstig.
– Om du ska tvingas öppna en PDF är det i alla fall bäst att öppna allt i samma, och lägg alltid det personliga brevet först, säger hon.
För att din ansökan ska se så professionell ut som möjligt är det även viktigt att du gör om dina dokument till PDF-filer. Enligt Monica Renstig är det här ett steg som många glömmer bort.
– Gör alltid en PDF av dokumentet. Skicka det inte i något skrivprogram som Word, då har du inte kontroll över hur dokumentet ser ut och någon rad kan halka ner på en ny sida. Det är jättevanligt att man gör det här misstaget.