Erika, 28, jobbar som 3D-artist: ”Allt ska se så verkligt ut som möjligt”
Om du tycker att den animerade kattens päls i reklamfilmen glänser på ett naturligt sätt betyder det att Erika Johansson har gjort ett bra jobb. Hon arbetar som 3D-artist och gör specialeffekter till filmer och serier, ett yrke som ännu är ganska okänt för många i Sverige.
Erika Johanssons jobb är att få det overkliga att se verkligt ut. Hon arbetar som 3D-artist, ett yrke som funnits länge men som ser väldigt annorlunda ut idag jämfört med för ett par år sedan.
– Förr gjorde 3D-artister masker och effekter på riktigt. Idag är det dyrt och det blir inte lika snyggt som när man gör det digitalt. Ambitionen är ju att allt ska se så verkligt ut som möjligt, säger Erika Johansson.
Idag skapas specialeffekter främst med hjälp av datorer och Erika jobbar på företaget Fido, en del av Goodbye Kansas, som specialiserar sig på animationer och virtuella specialeffekter. Hon upplever att det inte är så många som har koll på vad en 3D-artist egentligen är.
– När någon frågar vad jag gör brukar jag säga att jag jobbar med specialeffekter, det vet folk vad det är. Men jag hade inte heller någon aning om vad det var innan jag bestämde mig för att plugga till det, säger hon.
Erika läste en utbildning i digital graphics på en yrkeshögskola i Stockholm där en stor del av utbildningen utgjordes av praktik, något som enligt henne var avgörande för att få in en fot i arbetslivet. Idag har Erika hunnit arbeta lite drygt ett och ett halvt år i branschen och har främst inriktat sig på ljussättning. Likt en fotograf som riggar upp lampor i en studio ljussätter hon specialeffekter.
– Om man till exempel vill göra en film med en katt som gör yoga filmar man först verkliga miljöer där katten ska vara. Sedan skapar man en katt i 3D. Sedan ska jag få katten att passa in i den verkliga världen, i de miljöer vi filmat, där skuggorna måste falla likadant som de gör på riktigt.
Arbetsmarknaden för 3D-artister i Sverige växer sig allt större men i länder som England, Kanada och Australien har branschen kommit längre och där är efterfrågan väldigt stor. I framtiden är Erika sugen på att testa hur det är att jobba på något av de stora företagen utomlands.
Vilken produktion drömmer du om att jobba med i framtiden?
– Game of Thrones hade varit svincoolt att jobba med, eller Star Wars. Jag tror absolut inte att det är omöjligt, men man måste jobba några år och skaffa sig mer erfarenhet först.