Be om ursäkt och se över hur du själv mår, menar Nina Jansdotter.
Be om ursäkt och se över hur du själv mår, menar Nina Jansdotter.
Foto: IBL/All over press

”Jag fick ett utbrott på min kollega – vad gör jag?”

Även den bäste kan tappa humöret ibland, men att bråka med eller skälla ut en kollega kan kännas extra jobbigt. Metro jobbs karriärcoach Nina Jansdotter tipsar om hur du ska handla om du beter dig illa mot någon på jobbet.

Fråga: Förra veckan fick jag ett utbrott på jobbet på en kollega. Jag vet inte riktigt vad som hände för jag är vanligtvis lugn och har saker under kontroll. Det var ingen större grej som hände, men plötsligt brast det bara. Nu känner jag mig helt sänkt, jag skäms och vill knappt gå till jobbet. Vad ska jag göra?

Jag förstår att det känns tufft och att du känner dig dum. Men sådant här kan faktiskt hända alla, även de som liksom du vanligtvis kan hålla sig lugna i tider med mycket stress och krav. Att det har hänt kan vara ett tecken på att du under en längre tid varit för stressad och upplevt att du inte kunnat hantera din situation.

Det är inte säkert att du själv upplever det så för att du vant dig vid en högre stressnivå och därför inte riktigt är medveten om det. Du behöver ha en strategi för att balansera dig själv lite på längre sikt, som till exempel att träna mindfulness, för att du ska landa mer i dig själv.

LÄS MER: Så hanterar du din sjukt irriterande kollega

Sedan förutsätter jag att du redan har bett om ursäkt till den du blev arg på. När man ärligt och oreserverat säger att man är ledsen för det som hände så brukar de flesta förstå och förlåta – alla är vi människor som gör fel ibland. När man tar ansvar så brukar det mesta kunna vändas till något positivt i slutändan. Att du skäms är ju ett tecken på att du inte tyckte att det var rätt att bli arg, vilket är en bra början. Sedan är det inte så farligt att göra fel heller. Det finns lärdomar i att göra misstag och ser man dessa så kan det vara mycket bra för den personliga utvecklingen att lär sig och tar till sig.

Det säger också en del om hur vi har det på våra jobb om och när vi börjar bete oss otrevligt mot våra medarbetare. Kanske är det för att vi inte vågar prata om vad det handlar om egentligen. Fundera över det och förlåt dig själv för att du reagerade. Gå nu till jobbet igen utan skam.

LÄS MER: Undvik gnället och bli en bättre kollega

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Fler artiklar inom På jobbet