"En början kan vara att du stänger av alla eller i alla fall en del av de notiser som du har från till exempel sociala medier, chattar och appar", skriver Nina Jansdotter.
Foto: IBL/Alamy

Karriärcoachen svarar: "Måste jag alltid vara uppkopplad på jobbet?"

Måste vi alltid vara uppkopplade och tillgängliga för samtal på jobbet? Idag måste vi finnas tillgängliga i många olika slags kanaler för att hinna med, men vad händer när det går ut över våra prestationer? Metro jobbs karriärcoach Nina Jansdotter svarar på en läsarfråga och tipsar om hur du kan tänka kring problemet. 

Fråga: Måste man verkligen vara uppkopplad och tillgänglig på jobbet jämt? Jag sitter i ett öppet landskap där alla kommunicerar hit och dit och pratar för högt. Jag hinner knappt tänka en enda tanke innan jag blir avbruten av chattmeddelanden, mail och sms från både medarbetare internt samt från externa kontakter. Alla jobbar så på mitt jobb så det känns svårt att vara den enda som sätter sig på tvären här, vad ska jag göra?

Många känner som du inför det nya ultrakommunikativa arbetslivet i öppna kontorslandskap. Det sättet att arbeta är det faktiskt många som har svårt för, det är inte bara du som upplever liknande svårigheter med att koncentrera dig och kunna fokusera på ditt. Nu skriver du inte vilken typ av arbete som du har, men många jobb kräver ju att man använder hjärnan för att lösa arbetsuppgifter och då är det ju en fördel om man kan tänka utan att hela tiden bli störd.

I de flesta arbeten behöver man inte alls vara uppkopplad i alla kanaler samtidigt. En början kan vara att du stänger av alla eller i alla fall en del av de notiser som du har från till exempel sociala medier, chattar och appar. Bara det brukar göra att man får lite mer lugn och ro, så att du kan tänka klart kring det du har på ditt bord. De allra flesta gånger någon vill nå en så är det ju oftast inte livsviktigt att du svarar på studs. Skäm inte bort din omgivning med att ständigt svara direkt. Är det så att du vanligtvis är mycket online, så kan det vara bra att du vänjer de du kommunicerar med att du då och då framöver inte kommer vara riktigt lika tillgänglig hela tiden utan att du ibland kommer dra dig undan för att kunna jobba mer ostört. De flesta brukar acceptera sådana budskap om du förklarar rakt och ärligt vad du har för behov för att kunna göra ett bra jobb.

LÄS MER: Så orkar du jobba dig igenom vintermörkret

Det krävs ju även lite egen disciplin för att inte logga in överallt hela tiden utan att hålla sig till en arbetsuppgift i taget. Det kan vara svårt när det pockar en massa intressanta dialoger både runt omkring dig på din fysiska arbetsplats och på nätet. Speciellt om uppgiften du håller på med inte är den allra roligaste. Även detta kräver träning. Att man sätter upp mål och ser till att få saker färdiga även när annat roligare drar.

Det är ofta på sin plats att någon lyfter frågan på ett veckomöte eller liknande, då det handlar om vilken arbetsmiljö som är bra i längden. Som sagt, säkert är det fler som är lika störda som du av att många pratar högt och så vidare, fast jag förstår att det kan upplevas känsligt då du är ny på jobbet.

Men om du inte kan göra ett tillräckligt bra jobb på grund av att du har svårt att koncentrera dig kanske det även påverkar din framtid på företaget, vilket du såklart måste ta på allvar. Lyft frågan försiktigt för att se om det finns fler som känner som du bland dina kollegor. På så sätt kanske ni gemensamt kan komma fram till olika lösningar.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Fler artiklar inom På jobbet