Kärlek på jobbet är inte alls ovanligt och ofta har företagen en policy för hur relationer mellan kollegor ska hanteras.
Kärlek på jobbet är inte alls ovanligt och ofta har företagen en policy för hur relationer mellan kollegor ska hanteras.
Foto: IBL/All over press/Montage

Kär i en kollega? Det här tycker de stora företagen om kärlek på jobbet

Vad händer med jobbet om du blir kär i en kollega? Många företag har bestämda regler för hur kärlek på jobbet hanteras. I en undersökning som Dagens Nyheter har gjort avslöjar några svenska arbetsgivare vad de tycker om kärleksrelationer på arbetsplatsen. 

Kärlek på jobbet är inget ovanligt. Metro jobb har tidigare publicerat en undersökning gjord av Yougov där 28 procent av svenskarna svarade att de någon gång har flirtat med en kollega medan 14 procent uppgav att de haft en kärleksrelation med någon på jobbet. Psykologen Eva Rusz som kommenterade undersökningen menar att det inte är konstigt att kärlek mellan kollegor uppstår. 
– Våra arbetsplatser är ju de bästa dejtingställena då själva urvalet redan är gjort vad gäller kompetens, intressen och så vidare. 

⇒LÄS MER: Så hanterar du kärlek på jobbet

Företag har ofta en ”kärlekspolicy” som bestämmer hur relationer på jobbet ska hanteras. Dagens Nyheter har tagit reda på vad några arbetsgivare i Sverige tycker om just kärlek på jobbet. Se hela listan nedan. 

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Fler artiklar inom På jobbet