Glädjen till arbetet som stresscoach fick Caroline Wiklund att till slut själv drabbas av utmattning. Idag är hon tillbaka på jobbet men hennes vardag ser helt annorlunda ut.
Glädjen till arbetet som stresscoach fick Caroline Wiklund att till slut själv drabbas av utmattning. Idag är hon tillbaka på jobbet men hennes vardag ser helt annorlunda ut.
Foto: Mikael Lund

Caroline jobbade med stresshantering – drabbades själv av utmattning

Caroline Wiklund tillbringade sina dagar med att föreläsa om stress och lycka, men till slut blev hennes höga arbetstempo och stora prestationskrav för mycket. I höstas drabbades Caroline av utmattningssyndrom och för Metro Jobb berättar hon om vägen tillbaka mot en hälsosam inställning till sitt jobb.

Caroline Wiklund, 38 år från Stockholm, arbetar som coach på Unionen där hon även föreläser om stress och balans i livet. Det är frågor hon länge brunnit för och Caroline tror att det också var glädjen till jobbet som gjorde att hon till slut tvingades lämna det för ett tag.
– Många som hamnat i den situationen som jag hamnat i har en prestationsbaserad självkänsla. Att definiera sig själv genom sina prestationer kan vara farligt, säger Caroline Wiklund.

→ LÄS MER: Jeff, 24, drabbades av utmattningssyndrom: ”Idag har jag lärt mig att göra ingenting"

När Caroline i höstas drabbades av utmattning tvingades hon till slut bromsa det hektiska liv hon levt under en lång period. De stressymptom i form av dåligt minne, försämrat immunförsvar och sömnproblem som hon tidigare inte sett kom upp till ytan och Caroline insåg att hon var tvungen att göra en helomvändning.
– Man klarar ofta en hög arbetsbelastning om de andra delarna i livet funkar, så som träning, vila och privatliv. Men mitt jobb blev istället en ventil när andra delar av livet kändes jobbigt, säger hon.

Under sin första tid som sjukskriven hade inte Caroline någon energi till att göra någonting och hon brottades med dåligt samvete. Hon frågade sig själv hur just hon, som jobbade med att coacha andra till en bra balans i livet, kunde drabbas av utmattning.
– Det blir så paradoxalt eftersom jag jobbar med att föreläsa om stress. Men jag fattade inte hur utsliten jag var, säger hon.

Enligt Caroline gjorde den goda relationen till sin chef och sina kollegor att hennes väg tillbaka blev både kortare och enklare. Tillsammans med sin chef kunde hon lägga upp en plan för hur hon skulle komma tillbaka till jobbet.
– Jag kände mig trygg att visa upp att jag mådde dåligt, vilket jag tror är väldigt viktigt. Jag tror att det finns många idag som inte känner att det finns utrymme för att må dåligt på jobbet.

Idag är Caroline tillbaka på jobbet igen, men mycket är annorlunda. Flera arbetsuppgifter som hon tidigare älskade har nu plockats bort för att minska hennes arbetsbelastning och hon jobbar hårt med att förändra sin attityd gentemot sig själv och sina prestationer. Hon träffar en samtalsterapeut som hjälper henne framåt.
– Nu mår jag mycket bättre, men nu börjar ju också det långsiktiga och mest utmanande arbetet. Det handlar mycket om att våga säga nej och att acceptera vart mina gränser går.

→ LÄS MER: Stressen som leder till utmattningssyndrom – 6 tecken på att du är i riskzonen

Hälsa

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Hälsa

Annons
Jobbet där du utvecklas och har kul med dina kollegor

Jobbet där du utvecklas och har kul med dina kollegor

Om du vill jobba med sälj, har viljan att utmana dig själv och gillar schyssta kollegor så är antagligen Key Solutions ett ställe för dig.

Annons
Hon ska göra hudfärgade underkläder för alla

Hon ska göra hudfärgade underkläder för alla

Sainabou Jeng Daffeh har tagit hjälp av NyföretagarCentrum och är nu i uppstartsfasen med sitt underklädesföretag.

10 tips: Så blir du en morgonmänniska!

10 tips: Så blir du en morgonmänniska!

För många börjar dagen klockan 08:00. Det betyder att man får gå upp med tuppen, vilket inte alltid är det lättaste.

8 saker du gör på jobbet som visar att du sover för lite<br />

8 saker du gör på jobbet som visar att du sover för lite

Tillhör du de som har svårt att somna när det är dags att gå och lägga sig? Du ligger och vrider och vänder på dig för att försöka komma till ro

Psykologen: Så kopplar du bort jobbet i jul

Psykologen: Så kopplar du bort jobbet i jul

Julen är en tid för att varva ner och umgås med nära och kära. Men många har svårt att ta ledigt från arbetet.

5 enkla knep för att minska måndagsångesten

5 enkla knep för att minska måndagsångesten

Det kan vara svårt att gå tillbaka till full växel efter en avkopplande och rolig helg. Men det finns några enkla tips för att göra det lättare!

Fler artiklar inom Hälsa