Entreprenören Josefin Strömberg drev två bolag när hon kom i kontakt med Universal Avenue. Lärdomarna, flexibiliteten och friheten gjorde att hon fastnade direkt.
Entreprenören Josefin Strömberg drev två bolag när hon kom i kontakt med Universal Avenue. Lärdomarna, flexibiliteten och friheten gjorde att hon fastnade direkt.
Foto: Kristofer Hedlund

Josefin jobbar var och när hon vill

Söker du jobb, men vill vara din egen chef? Då är nog jobbet som Brand Ambassador för Universal Avenue något för dig. – Jag bestämmer själv när och hur mycket jag jobbar, säger Josefin Strömberg.

DETTA ÄR EN ANNONS FRÅN UNIVERSAL AVENUE.

Jobb är starkt förknippat med måsten och förpliktelser. En tröttsam tanke för den som tycker att livet är mer än arbete. Universal Avenue är företaget som har hittat lösningen genom att låta frilansande säljare jobba hur de vill – när de vill. Josefin Strömberg har alltid varit driven av att vara sin egen. Som 26-åring har hon redan hunnit med att starta och driva två företag. Och i jakten på att utveckla sina säljkunskaper sökte hon sig till Universal Avenue. Men det blev inte riktigt som hon hade tänkt sig.

– Jag gick in i jobbet som Brand Ambassador ganska förutsättningslöst. Jag ville lära mig mer om sälj och tyckte att de på Universal Avenue var duktiga på just det. Men det som var tänkt som lite jobb på sidan av mina egna företag blev snabbt ett heltidsjobb då jag upptäckte hur roligt det var, säger hon.

Bestäm din egen arbetstid

Hur fungerar det då? En enkel och kort förklaring är att se Universal Avenue är en plattform för frilansande säljare som jobbar via en app och själva väljer hur mycket de vill jobba, och i förlängningen hur mycket pengar de vill tjäna.

– Du bestämmer helt själv hur mycket och när du vill jobba. Jag jobbar ganska normala 40-timmarsveckor, men den stora skillnaden mot ett traditionellt jobb är flexibiliteten. Vill jag ta ledigt en fredag kan jag jobba på lördagen i stället. Och vill jag åka på semester behöver jag inte gå via någon chef, jag är min egen. Samtidigt som jag har allt stöd jag kan tänkas behöva från företaget när jag behöver det, säger Josefin Strömberg.

På Universal Avenue använder man sig av en digital akademi. Där kan alla Brand Ambassadors när de vill genomgå en digital utbildning för att bli certifierade för till exempel Spotify Business, Google Business View eller något annat av de varumärken som Universal Avenue jobbar med.

– Du kommer åt utbildningarna i en app direkt i mobilen eller surfplattan, vilket gör att du i teorin kan bli certifierad för en ny produkt på till exempel tågresan eller hemma i soffan. I appen gör du tester som visar att du förstår produkten, kan svara på frågor kring den och vet hur den ska presenteras. Det är väldigt smidigt, säger Josefin Strömberg.

Flexibilitet är en stor fördel

Och trots att det inte handlar om något glidarjobb, så är det friheten i arbetet som är det ständigt återkommande under samtalet med Josefin Strömberg.

– Vissa jobbar halvtid, andra heltid – flexibiliteten är grejen. Men du måste lägga ner tid på jobbet för att bli en bra Brand Ambassador. Det gäller att träffa kunder och att behålla en nära kontakt för att verkligen kunna uppfylla just deras behov med våra produkter. Och det är det absolut roligaste med jobbet: att träffa och hjälpa andra företagare att bli ännu bättre.

Josefin Strömberg passar också på att dela med sig av sina bästa tips för att bli en framgångsrik Brand Ambassador:

– Lyssna. Att vara en god lyssnare är det absolut viktigaste för att bli en bra säljare överlag tror jag. Du måste förstå vad kunden du möter står inför för utmaningar och på så sätt hjälpa dem att hitta rätt lösning. Är du en god lyssnare, har en bra och positiv energi och gillar att träffa människor så kommer du att stortrivas som brand ambassador

Söka jobb

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Söka jobb

Ta referenser på arbetsgivaren – så gör du!

Ta referenser på arbetsgivaren – så gör du!

Enligt Metrojobbs coach Magdalena Lundeén så gör alldeles för få arbetssökande en grundlig research av arbetsgivaren.

Glada medarbetare  lockar fler

Glada medarbetare lockar fler

När konkurrensen om talangerna hårdnar blir det viktigt för företag att vara tydliga med sitt varumärke. Nu satsar allt fler företag på employer branding.

Så hittar du jobben som inte syns på Platsbanken

Så hittar du jobben som inte syns på Platsbanken

Letar du nytt jobb efter semestern? Arbetsförmedlingens Platsbanken har en del lediga tjänster. Men långt ifrån alla.

Rekryteraren avslöjar: Det här får mig att vilja kalla dig till en jobbintervju

Rekryteraren avslöjar: Det här får mig att vilja kalla dig till en jobbintervju

Johanna Wadsten, rekryterare på Studentwork, avslöjar vad som imponerar på henne på jobbet.

Fler artiklar inom Söka jobb