En besserwisser likt Sheldon Cooper kan vara svår att hantera – men med rätt knep går allt!
En besserwisser likt Sheldon Cooper kan vara svår att hantera – men med rätt knep går allt!
Foto: Sonja Flemming/CBS Entertainment

Karriärcoachens tips: Så hanterar du besserwissern på jobbet

Fråga: "En kollega på jobbet är en riktig besserwisser som kan och vet allt. Detta börjar bli så jobbigt att jag funderar på att byta jobb, men jag trivs ju på min arbetsplats i övrigt. Jag är blyg och vågar inte säga ifrån, vad ska jag göra?"

Metrojobbs karriärcoach Nina Jansdotter svarar:
Att någon tar stor plats och anser vara den som har rätt i alla lägen är något som de flesta kan ha varit med om både yrkesmässigt och privat. Jag tycker inte att du ska byta jobb om du trivs utöver din kollega – du riskerar bara att träffa en annan viktigpetter på nästa arbetsplats. Försök istället att lära dig av det här.

För att försöka lösa problemet kan du börja med att fråga dig själv vad det är i den här personens beteende som triggar dig. Titta tillbaka till när du var yngre och fundera på om du stött på liknande personer tidigare som gjort dig känslig för det här beteendet. Du skriver att du är blyg och det här kan vara ett bra tillfälle för dig att börja träna bort din konflikträdsla. När du låter din kollega tala om för dig hur saker och ting är låter du honom ta makten, men genom att stå upp för dig själv kan du återta maktordningen.

⇒LÄS MER: Karriärcoachen svarar: "Måste jag alltid vara uppkopplad på jobbet?"

Om du tycker att det är jobbigt att bemöta kollegan direkt kan du börja med att försöka lyfta frågan om hur ni pratar med varandra på jobbet i allmänhet. Be om att ni diskuterar mötesteknik och vett och etikett för att sätta upp allmänna riktlinjer som gäller alla på arbetsplatsen. Om det inte hjälper                                                                       Bild: Nina Jansdotter. 
måste du försöka närma dig din kollega direkt istället.

Det viktiga att komma ihåg är att de som har behov av att trycka ner andra och lyfta sig själva ofta i grund och botten är väldigt osäkra. Ett bra sätt att ge en sådan person feedback på är att utgå ifrån hur personen får dig att känna, snarare än att peka ut alla ”fel” personen gör. Om du exempelvis stör dig på att din kollega hela tiden avbryter dig kan du nästa gång det händer säga ”Jag tycker det är jobbigt när jag inte får prata till punkt” snarare än att säga ”Du är jobbig som avbryter mig hela tiden”.

Det kan vara både jobbigt och läskigt att säga ifrån. Börja med att ta små steg genom att exempelvis ”träna” på andra människor som står dig nära. På så sätt kan du öva på att sätta ord på dina känslor med någon som inte känns lika jobbig att konfrontera.  

⇒LÄS MER: Kär i en kollega? Det här tycker de stora företagen om kärlek på jobbet

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Fler artiklar inom På jobbet