Enligt Maria Grudén, vd på Great place to work, är de bästa arbetsplatserna företagen där man vågar prata om både det bra och dåliga.
Enligt Maria Grudén, vd på Great place to work, är de bästa arbetsplatserna företagen där man vågar prata om både det bra och dåliga.
Foto: Great place to work/Unsplash

10 saker Sveriges bästa arbetsplatser gör för sina anställda

Hur de anställda på en arbetsplats mår kan också vara avgörande för hur företaget utvecklas. Genom att göra undersökningar bland medarbetare listar företaget Great place to work varje år en lista över Sveriges bästa arbetsplatser. Nu avslöjar Maria Grudén, vd på Great place to work, några av de viktigaste sakerna som de bästa arbetsplatserna gör för sina anställda.

1. De har en gemensam vision
Att ha en gemensam vision och tydliga värderingar är absolut grundläggande, menar Maria Grudén. Även om visioner och värderingar låter ganska uttjatat så är det just det som skapar den röda tråden som genomsyrar hela arbetet.  
 
2. De ”lever som de lär”
Chefer och ledare är goda representanter för företaget. Genom sitt agerande kan de visa vad organisationens värderingar innebär genom praktisk handling.
 
3. Medarbetarna involveras
Genom att involvera medarbetarna att ta fram företagets värderingar skapas en ”vi-känsla”. Det viktiga är att våga inkludera de anställda på fler plan.

⇒LÄS MER: Så fångar du chefens uppmärksamhet
 
4. De anpassar sig efter målgruppen
Olika människor vill ta emot information på olika sätt. Genom att ringa in de olika målgrupper som finns på företaget kan man också räkna ut hur de bäst nås.
 
5. Cheferna vågar berätta om det dåliga
Att det är bra att dela med sig av det positiva vet de flesta, men det är minst lika betydelsefullt att prata om sådant som kanske inte gått som man tänkt sig. Att chefer vågar berätta om det som inte gått bra visar på en transparens.
 
6. De anställda får påverka
Bara de som vistas i arbetsmiljön vet vad som funkar och inte funkar. Därför måste de anställda får vara med och påverka beslut som rör arbetsroller, sysslor och miljön.
 
7. De visar uppskattning
När någon eller några gjort något bra ska det lyftas fram och firas på företaget. Fira kan låta som ett stort ord men det behöver inte bara innebära en stor, påkostad fest för alla anställda. Att bjuda på tårta och låta de som gjort något bra själva berätta om prestationen kan gott och väl räcka.

⇒LÄS MER: Nya förebilden bland chefer: Bamse!

8. Medarbetarna informeras
Det är viktigt att inte bara chefer och ledare kör på utan att kommunicera vad de gör, de anställda måste få veta vad som händer på företaget. Det räcker inte heller med att dra nyheterna på måndagsmötet, det gäller att hitta flera kommunikationskanaler för att nå ut till de anställda.
 
9. De anställda får utvecklas
Många anställda kan känna att de har svårt att gå vidare på sina jobb, att man inte lär sig mer efter en viss tid. Det anställda måste få veta vad det finns för möjligheter till att prova nya saker på företaget. Det gäller att satsa på tydlighet och att ledare lyfter fram nya roller.

10. De visar omtanke
Visst är det viktigt att lyfta fram en anställd när personen gjort något bra i jobbet, men det går även att lyfta fram och fira en person ur ett privat perspektiv. Om någon fyller år eller precis har fått barn kan det vara värt blommor och gratulationer även från jobbet.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Fler artiklar inom På jobbet