Annmarie Palm föreläser om affärsmässigt uppförande. Hon menar att med några enkla knep kan du uppfattas som mer professionell och ha enklare att uppnå dina mål.
Annmarie Palm föreläser om affärsmässigt uppförande. Hon menar att med några enkla knep kan du uppfattas som mer professionell och ha enklare att uppnå dina mål.
Foto: Anna Åslund

Experten: Så påverkas din karriär av ditt beteende på jobbet

Hur farligt är det egentligen att glömma bort att svara på några jobbmail? Enligt kommunikationsstrategen Annmarie Palm kan det ha stor inverkan på din karriär och hur andra ser på dig. Nu ger hon sina bästa tips för hur du når ett gott affärsmässigt uppförande och samtidigt kan utvecklas i din karriär. 

Är du dålig på att svara på mail, glömmer du bort att höra av dig på utsatt tid eller kollar du dina sociala medier på morgonmötet? Då är du en av dem som behöver se över ditt affärsmässiga uppförande, menar Annmarie Palm. Hon är kommunikationsstrateg på Relationista och föreläser om just affärsmässigt uppförande, eller business behavior som hon även kallar det.

Genom att göra intervjuer med företag om hur deras affärsrelationer ser ut och fungerar upptäckte hon att många tror att de uppför sig väl i jobbet, medan det i själva verket kan vara tvärtom. En stor del av det är hur du behandlar andra. 
– Många tror att det handlar om att ”behandla andra som du själv vill bli behandlad”, men så är det inte. Det handlar om att behandla andra som de vill bli behandlade.

⇒LÄS MER: Saknar du jobbkontakter? Så skaffar du dem!

Enligt Annmarie Palm är nyckeln till ett gott uppförande att ta reda på hur den andra parten, vare sig det är en kollega eller en kund, egentligen vill behandlad. För att kunna göra det måste du våga fråga.
– Var tydlig med kommunikationen. Fråga när du ska återkoppla, fråga vad som passar den andra personen, fråga när ni ska ha möte. Att hela tiden ha en pågående dialog är viktigt, säger Annmarie Palm.

En viktig del av affärsmässigt uppförande är att inte göra skillnad på de externa kunder som du träffar ute på möten och de kollegor du träffar varje dag på jobbet.
– Det kan faktiskt vara så att man har ett sämre beteende internt på jobbet. Kontoret är en trygg plats och vissa orkar inte anstränga sig lika mycket där, men det leder ju till en sämre arbetsmiljö.

Annmarie Palm menar att det är viktigt att fundera över ditt eget beteende såväl som vad du stör dig på hos andra.
– För mig är det ingen skillnad. Om man beter sig artigt privat, på jobbet med kollegorna och med kunder så blir det hela ju väldigt enkelt. Kan du inte uppföra dig spelar det ingen roll vad du erbjuder, säger Annmarie Palm.

⇒LÄS MER: Välj din jobbtitel och bli mer kreativ

Personlig utveckling

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Personlig utveckling

Coachen: Så blir du ett proffs på självledarskap

Coachen: Så blir du ett proffs på självledarskap

Självledarskap handlar om att på bästa sätt ha koll på vem du är, vad som är viktigt för dig och i vilken riktning du ska gå.

Har du en förmåga att älta saker? Här är 6 tips som hjälper dig sluta

Har du en förmåga att älta saker? Här är 6 tips som hjälper dig sluta

Du gjorde ett litet misstag här om dagen och har fortfarande inte kunnat släppa det. Du oroar dig för om du kommer göra tillräckligt bra ifrån dig nästkomma

5 viktiga signaler som avslöjar vad din kollega verkligen känner

5 viktiga signaler som avslöjar vad din kollega verkligen känner

Genom att titta efter vissa ledtrådar i tonfall och kroppsspråk kan du bättre förstå dina medmänniskors känslor.

Stå upp för dig själv – vägra jante

Stå upp för dig själv – vägra jante

Hur mycket jantesabotage utsätter du dina kolleger för? Kanske mer än du tror. Här är några av tecknen.

Fler artiklar inom Personlig utveckling