Karaktärer som Daenerys Targaryen och Frank Underwood tar fram det värsta beteendet i oss – när vi kollar serier sitter vi still, äter dåligt och sitter uppe sent.
Karaktärer som Daenerys Targaryen och Frank Underwood tar fram det värsta beteendet i oss – när vi kollar serier sitter vi still, äter dåligt och sitter uppe sent.
Foto: IBL

Därför återhämtar du dig inte när du sträckkollar din favoritserie

Efter en lång dag på jobbet finns det ibland inget som lockar mer än att slänga sig på soffan framför senaste favoritserien på Netflix. Men enligt psykologen Cecilia Duberg är det dags att tänka om ifall du vill ge din hjärna den återhämtning den behöver.

– Varför inte serier är bra återhämtning är för att de inte innehåller något av de beteenden som vi vet är bra för oss. När vi kommer hem efter en lång dag på jobbet är det sista vi behöver att sitta still, undvika vänner och sova dåligt, säger Cecilia Duberg.

Hon är legitimerad psykolog och specialiserad på hälsa och prestation. Hon beskriver hjärnan som en muskel som när den använts mycket behöver vila upp sig, liksom när man får ont i kroppen efter ett hårt träningspass. Återhämtning är nyckeln i det hela.
– Funktionerna i hjärnan som vi använt mycket under dagen blir också trötta i. På jobbet använder vi ofta vårt centrum för att planera, värdera och strukturera. Den delen måste vi vila upp sen, säger Cecilia Duberg.

⇒LÄS MER: Psykologen: Därför ska du umgås med dina kollegor på fritiden

Men varför funkar det då inte att återhämta sig i soffan framför favoritserien? Enligt Cecilia Duberg återhämtar du dig inte alls när du ligger där, trots att du är stilla och inte tänker på jobbet. En serie där du blir uppjagad, stressad eller exalterad aktiverar ofta samma funktioner i hjärnan som jobbet gör.
– Riktigt effektiv och bra återhämtning får vi när vi gör saker som stimulerar andra sinnen än de vi använder på jobbet. På så sätt kan man återhämta sig effektivt även när man är vaken.

Enligt Cecilia Duberg handlar det inte om att du måste säga hejdå till din favoritserie för alltid. Allt handlar snarare om balans där det är viktigt att du prioriterar återhämtning innan du med gott samvete kan slänga dig i soffan.
– Underhållning i form av film och serier är fantastiskt. Men låt det inte bli på bekostnad av din återhämtning.

⇒LÄS MER: Stressen som leder till utmattningssyndrom – 6 tecken på att du är i riskzonen

Hälsa

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Hälsa

Annons
Jobbet för dig som vill utvecklas som elektriker

Jobbet för dig som vill utvecklas som elektriker

Vill du jobba med modern branschteknik och varje dag bidra till förbättringar för kund och samhälle? Läs mer om Billy Arvidsson som jobbar på Veolia.

Annons
Här är utbildningarna som garanterar jobb efter bara 12 veckor

Här är utbildningarna som garanterar jobb efter bara 12 veckor

Att sadla om och byta karriär kan kännas svårt – men här är intensivutbildningarna som garanterar jobb.

9 enkla övningar för bättre ergonomi på jobbet

9 enkla övningar för bättre ergonomi på jobbet

Ta mötet under en promenad i stället för instängda i ett rum, gör knäböj vid skrivbordet eller stretcha nacken efter lunchen.

10 tips: Så blir du en morgonmänniska!

10 tips: Så blir du en morgonmänniska!

För många börjar dagen klockan 08:00. Det betyder att man får gå upp med tuppen, vilket inte alltid är det lättaste.

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Obalans mellan stress och vila kan leda till utmattningssyndrom eller stresskollaps. Här är de viktiga varningstecknen.

Kiropraktorn: Så står du rätt på jobbet

Kiropraktorn: Så står du rätt på jobbet

Enligt ergonomen Richard Hagman slarvar vi med användningen av våra höjbara skrivbord och vi vet inte heller hur vi använder dem rätt.

Fler artiklar inom Hälsa