Om du redan vet vilket företag du vill jobba på har du redan kommit en bra bit på vägen i ditt jobbsökande. Genom att skicka in en spontanansökan sticker du ut från mängden och har goda chanser att knipa ett jobb som kanske ännu inte ens utannonserats. Det menar Linus Zackrisson, rådgivare inom rekrytering och författare till boken Jobbdjungeln, som nu ger sina bästa tips för hur du gör.
– En spontanansökan innebär att man kontaktar ett företag för att man vill jobba där, utan att det finns ett uttalat behov om att de söker nya medarbetare, säger Linus Zackrisson, rådgivare inom rekrytering och författare till boken Jobbdjungeln.
Han menar att du genom en spontanansökan har goda chanser att sticka ut från mängden. Kanske har du även möjlighet att knipa en tjänst som ännu inte är utannonserad och därmed slippa tävla med andra. Däremot krävs det viss förberedelse om du vill att din spontanansökan ska göra avtryck.
– Vissa företag tar inte ens emot spontanansökningar. Andra företag anlitar endast rekryteringsföretag när de ska anställa, vilket gör att du kanske måste kontakta dem istället.
När konkurrensen om talangerna hårdnar blir det viktigt för företag att vara tydliga med sitt varumärke. Nu satsar allt fler företag på employer branding.