– När du söker jobb är en bra ämnesrad en sådan som omedelbart förklarar varför du är kompetent för jobbet, säger karriärrådgivaren Monica Renstig.
– När du söker jobb är en bra ämnesrad en sådan som omedelbart förklarar varför du är kompetent för jobbet, säger karriärrådgivaren Monica Renstig.
Foto: IBL/Alamy

Experten: Så viktig är ämnesraden i jobbmejlen du skickar

Hur mycket kärlek och omtanke ger du egentligen den där lilla rutan som beskriver vad ditt mejl handlar om? Om du tror att den inte spelar så stor roll kanske du ska tänka om, i alla fall om du frågar karriärrådgivaren och cv-experten Monica Renstig. Hon menar att en väl genomtänkt ämnesrad kan vara avgörande för att du ska få det du vill.  

Den kanske känns onödigt att slösa massa energi på den där lilla rutan där du ska beskriva vad innehållet i ditt mejl med några kortfattade ord. Men enligt Monica Renstig, karriärrådgivare och författare till boken ”Planka cv”, ska du inte underskatta ämnesraden. Tvärtom ska du ge den så pass mycket omtanke och kärlek att mottagaren förstår precis vad ditt mejl handlar om, enbart genom att läsa ämnesraden.
– Berätta om ditt mejl gäller ren info eller är något som kräver handling av mottagaren. Många får upp till hundra mejl per dag och risken är då att ditt mejl inte syns eller blir läst om det inte är tillräckligt bra, säger Monica Renstig.

⇒LÄS MER: Mejlmisstagen vi stör oss på

Hon menar att när du söker jobb och mejlar ut ansökningar kan den här lilla raden vara just det som väcker en arbetsgivares intresse och nyfikenhet. Så länge du kan visa för läsaren att ditt mejl är av största intresse kommer personen att vilja läsa vidare.
– När du söker jobb är en bra ämnesrad en sådan som omedelbart förklarar varför du är kompetent för jobbet, och du ska förklara det i konkreta termer, säger Monica Renstig.

Hon tar upp ett exempel från när hon hjälpte en nyanländ akademiker från sydöstra Europa som talade fyra språk flytande att söka jobb i Sverige.                                                                                                                      Bild: Monica Renstig.
– Då var det viktigt att matcha hennes kompetens med vad arbetsgivaren kunde tänkas behöva. I ämnesraden skrev hon då: ”Marknadsassistent som talar 4 språk flytande söker praktik hos er”.

Monica Renstig menar att ett effektivt knep är att hela tiden försöka sälja in dig själv, oavsett om det gäller ett nytt jobb eller ett kundmöte.

Däremot finns det också saker du ska passa dig lite extra för, vilket Monica Renstig beror på att vi idag är ganska lata. Vi orkar helt enkelt inte lägga ner tid och energi på att tänka ut en ny ämnesrad, utan använder istället en begagnad.
– Använd inte gamla mejl med gamla ämnesrader där du ingått i någon tråd och där ämnet för länge sedan är överspelat. Jag får många sådana mejl själv där den som skickat gjort det lätt för sig och bara svarar på senaste mejlet med ett helt nytt ämne i innehållet.

Hon poängterar att det viktiga är att få läsaren att haja till på just det du har skrivit.
– Tänk som en journalist – i rubriker. Det är ju så man väcker intresse i bruset.

⇒LÄS MER: Experten: Så skriver du en säljande spontanansökan

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Annons
SOS-operatören: ”De bästa samtalen är när man hör ambulansen komma”

SOS-operatören: ”De bästa samtalen är när man hör ambulansen komma”

Har du vad som krävs för att jobba på SOS Alarm? Hör Johan berätta om sitt arbete som SOS-operatör

7 beteenden på jobbet som gör oss stressade

7 beteenden på jobbet som gör oss stressade

Är du en händelsehoppare, mejlnarkoman eller skjutauppare på jobbet? Enligt stressexperten Helén Vedlé har vi ofta dåliga vanor som saboterar för oss.

Så får du använda ditt friskvårdsbidrag – och det här är inte okej

Så får du använda ditt friskvårdsbidrag – och det här är inte okej

Funderar du på vad du ska använda friskvårdsbidraget till i år? Vad som är skattefri motion- och friskvård är långt från självklart. Så säger Skatteverket.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

En flytt, ett bröllop eller ett dödsfall – mycket kan hända i livet som gör att vi känner att vi måste vara borta från jobbet.

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Fler artiklar inom På jobbet