Enligt kiropraktorn Richard Hagman handlar det inte bara om att stå upp – du måste även veta hur du står på ett sätt som är snällt mot din kropp.
Enligt kiropraktorn Richard Hagman handlar det inte bara om att stå upp – du måste även veta hur du står på ett sätt som är snällt mot din kropp.
Foto: Anna Åslund

Kiropraktorn: Så står du rätt på jobbet

Många har idag tillgång till höj- och sänkbara skrivbord på jobbet, men långt ifrån alla använder funktionen. Enligt ergonomen Richard Hagman är inte bara problemet att majoriteten av oss står upp alldeles för lite, vi har inte heller någon koll på hur vi gör det på rätt sätt.

– Jag tror inte att folk har lika bra koll på hur man står rätt som hur man sitter rätt. Bara för att man skaffat ståbord och man står upp ibland betyder det inte att det automatiskt blir rätt, säger Richard Hagman.
Han är legitimerad kiropraktor och driver mottagningen God Fysik i Stockholm. Det har länge pratats om att det inte är bra att sitta ner för länge och många har idag tillgång till ett höj- och sänkbart skrivbord på jobbet.

Genom att stå upp minskar vi belastningen på vår ländrygg, men vad kan hända om vi står fel? Enligt Richard Hagman har vi en förmåga att stå och hänga mycket över bordet när vi blir trötta. Då avlastar vi ryggen men belastar våra axlar istället. Om vi står upp för länge belastar vi höftlederna och riskerar att få värk i dem.  
– När vi står upp rätt ökar vi cirkulationen och ämnesomsättningen i kroppen. Då lider vi mindre risk att drabbas av till exempel hjärt- och kärlsjukdomar och fetma.

⇒LÄS MER: Psykologen: Därför är inte Netflix ett bra sätt att återhämta dig på

Det betyder däremot inte att du måste stå upp åtta timmar om dagen. Du ska snarare försöka dela upp tiden jämt mellan att stå och sitta under en arbetsdag. Det viktiga är att du växlar ofta och inte blir sittande i flera timmar i sträck.
– En bra grej är att höja bordet när du går från jobbet, då kommer du ihåg att stå upp när du kommer morgonen efter. Sänk bordet efter förmiddagsfikan och höj det igen efter lunchen. Gör det till en rutin.

Hälsa

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Hälsa

Annons
Jennifer fick drömjobbet – direkt efter utbildningen

Jennifer fick drömjobbet – direkt efter utbildningen

När Jennifer Jegréus började på International Hair Academy visste hon att drömjobbet som frisör väntade efter utbildningen.

Annons
Jobbet för dig som vill göra karriär på solsäkra Malta

Jobbet för dig som vill göra karriär på solsäkra Malta

Här är drömjobbet på soliga medelhavsön Malta som ger dig en bra språngbräda in i karriären.

Författaren Mikael Ressem: ”Det är okej att andra har adhd, men inte att vi själva har det”

Författaren Mikael Ressem: ”Det är okej att andra har adhd, men inte att vi själva har det”

När Mikael Ressem fick sin adhd-diagnos som 35-åring satte han genast en stämpel på sig själv och på hur han trodde att omgivningen skulle reagera.

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Stressen som leder till utmattning – 6 tecken på att du är i riskzonen

Obalans mellan stress och vila kan leda till utmattningssyndrom eller stresskollaps. Här är de viktiga varningstecknen.

Så skadlig är din datorskärm – och så ställer du in den rätt

Så skadlig är din datorskärm – och så ställer du in den rätt

Enligt bildskärmsexperten Dick Bender har allt för många människor idag felaktiga inställningar på sina datorskärmar.

Är du dålig på att varva ner? Följ stresscoachens 5 steg!

Är du dålig på att varva ner? Följ stresscoachens 5 steg!

Enligt stresscoachen Maria Helander är vi tidsoptimister som alltid försöker hinna med för mycket när vi är lediga och egentligen ska prioritera vila.

Fler artiklar inom Hälsa