Det är arbetsgivarens ansvar att sätta upp rutiner för hur mobbning och kränkande särbehandling ska hanteras, menar Unionen och Handels.
Det är arbetsgivarens ansvar att sätta upp rutiner för hur mobbning och kränkande särbehandling ska hanteras, menar Unionen och Handels.
Foto: IBL/All over press

Fackförbunden: Så hanterar vi mobbning på arbetsplatsen

Hur mobbning på arbetsplatsen uppstår är olika från gång till gång. Fackförbunden är däremot några som ofta är närvarande när det sker och deras roll är att övervaka situationen och att åtgärder vidtas. Metrojobb bad två fackförbund att lite närmare förklara hur de hanterar kränkande särbehandling.

Daniel Gullstrand, arbetsmiljöexpert på Unionen

Hur jobbar ni förebyggande mot mobbning på arbetsplatser?
– Det är arbetsgivarens ansvar att det finns rutiner för hur mobbning på arbetsplatsen ska hanteras. Det ska finnas en mobbningspolicy som ska motverka förhållanden som kan orsaka konflikter och mobbning. Vi har förtroendevalda arbetsmiljöombud på de flesta arbetsplatser, de samverkar med arbetsgivaren för att uppnå en god arbetsmiljö. Om ombuden upptäcker ett problem kan de begära att arbetsgivaren ska vidta åtgärder på arbetsplatsen. Om arbetsgivaren inte gör det kan ombudet vända sig till Arbetsmiljöverket.

Vad händer om en medlem hör av sig om att hen blir mobbad?
– Om en person upplever mobbning på arbetsplatsen ska det utredas med stöd av arbetsmiljölagen. Exakt hur mobbning hanteras är väldigt olika från fall till fall. Mobbning uppstår inte ur tomma intet utan det är särskilda omständigheter som leder till det. Vår uppgift är att se till att de omständigheterna åtgärdas. Du behöver inte vara medlem i Unionen för att få hjälp av ett ombud och om du känner att du inte får den hjälp du behöver kan du vända dig till regionkontoret.

⇒LÄS MER: Thord blev mobbad på jobbet – fick sparken efter 36 år

⇒LÄS MER: Upplever du mobbning på jobbet? Hit kan du vända dig

Per Bardh, förhandlingschef på Handels

Hur jobbar ni förebyggande mot mobbning på arbetsplatser?
– Vi har det som en av delarna i våra skyddsombuds-utbildningar. Vilka regler och förordningar som gäller har vi med oss generellt ut i organisationen. Om ett skyddsombyd upptäcker tendenser eller tror att det förekommer trakasserier eller mobbning på arbetsplatsen ska man veta hur man ska anmäla och bete sig. Om en anställd eller medlem känner att den är mobbad ska den ju nummer ett kunna veta vem den ska vända sig till.

Vad händer om en medlem hör av sig om att hen blir mobbad?
– Normalt sett, om personen vågar kliva fram och vi har ett case som vi kan driva så blir det oftast föremål för förhandling. Arbetsgivaren har skyldigheter att vidta åtgärder och i yttersta fall kan vi driva det till domstol. Oftast döms arbetsgivaren för att inte ha gjort tillräckligt, men i förlängningen betyder det att den som är mobbaren kan få repressalier.

⇒LÄS MER: Psykologen: Därför sker mobbning på jobbet

⇒LÄS MER: Forskaren förklarar: Vad är mobbning?

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Fler artiklar inom På jobbet