Att be om hjälp är inte ett tecken på svaghet, det visar snarare att du vill prestera bästa möjliga, menar karriärcoachen Nina Jansdotter.
Att be om hjälp är inte ett tecken på svaghet, det visar snarare att du vill prestera bästa möjliga, menar karriärcoachen Nina Jansdotter.
Foto: Shutterstock

Karriärcoachen svarar: Så förbereder du dig i tid – och slipper jobbångest på semestern

Fråga: "Jag ska ta ut min semester redan veckan innan midsommar och jag börjar få panik över allt jag ska hinna klart med för att kunna släppa taget och vara helt ledig. Jag blir handlingsförlamad när jag känner att jag inte kommer att kunna avsluta allt i tid. Vad ska jag göra?"

Metrojobbs karriärcoach Nina Jansdotter svarar:
Du ställer höga krav på dig själv och då blir ofta resultatet att det är svårt att få något gjort över huvud taget. Det är viktigt att påminna dig själv om att du duger, även om du inte presterar allt det som du önskar.

För det första är en bra idé att be din chef, eller en kollega, om hjälp att prioritera dina arbetsuppgifter. Vi är ofta dåliga på att våga be om hjälp och många gånger är vi kanske rädda för att uppfattas som dåliga för att vi gör det. Men det är ju snarare tvärtom, att du ber om hjälp visar bara att du vill leverera det bästa möjliga istället för att dagen innan semestern säga ”jag hann inte”. Sortera upp det som måste bli färdigt, vad som kan vänta och det som någon annan kanske kan hjälpa dig med.

⇒LÄS MER: Nina Jansdotter: Så stoppar du ditt eget klagande på jobbet

Går du ständigt och oroar dig för hur det ska gå och känner oron gnaga i magen? Tillåt dig att måla upp ett scenario om vad det värsta som kan hända är. Förmodligen kommer inte det faktum att du inte hinner med en uppgift innan semestern göra så att företaget går i konkurs. Att våga fråga dig själv ”Vad är det värsta som kan hända?” kan vara ett bra sätt att bryta negativa tankebanor då svaret ofta inte är så farligt som vi kanske först tänker.                                                                                                                                                                                                                           Bild: Nina Jansdotter. 

När du är under tidspress är en viktig sak även att organisera och sortera allt du ska göra för att effektivisera ditt arbete. En del gillar att skriva listor som de bockar av för att få känslan av att komma närmare målet. Lägg saker i överskådliga högar, sortera dokument och mail i mappar och gör en turordning så att du vet när du ska göra vad.

För att du ska komma igång kan du försöka börja med några småsaker så att du får en känsla av att du faktiskt har uträttat något. Ta inte det värsta först. Beröm dig själv för allt du gör snarare än att banna dig själv för allt du inte hunnit. Börja med att ta små steg framåt så ska du se att du så småningom kan njuta av din semester.

⇒LÄS MER: Nina Jansdotter svarar: Så förbereder du dig bäst inför ett mingel

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Fler artiklar inom På jobbet