"Börja med att träna på att aldrig avbryta den som pratar, även om det handlar om att du bara vill komma med goda råd, trösta, försöka fixa till eller dela med dig av egna erfarenheter", skriver Nina Jansdotter.
Foto: Unsplash

Så blir du en bättre lyssnare

Metrojobbs Nina Jansdotter svarar varje månad på läsarfrågor som rör jobb och karriär. Nu kommer hon med sina bästa lyssnarknep som gör dig bättre både på jobbet och i vardagen. 

Fråga: Jag skulle vilja bli bättre på att lyssna på mina kollegor på jobbet samt våra kunder. Kan man lära sig det eller är det en talang som är medfödd?

Nina Jansdotter svarar: 
Den som kan konsten att lyssna har många fördelar i alla typer av relationer, inte minst i relationer på jobbet. Det är en färdighet som alla kan lära sig, även om förvisso en del har lättare för det än andra. Det hänger bland annat ihop med vår personlighet samtidigt som saker som vår barndom kan påverka.

LÄS MER: 9 knep: Så får du folk att lyssna bättre på dig

Vissa personlighetstyper har svårare för att lära sig att lyssna än andra. En besserwisser eller en narcissist är dåliga på att lyssna, då den första är fullt upptagen med att hävda att man har rätt i alla lägen och den andra kidnappad av sin egenkärlek och därför ointresserad av att lyssna på vad någon annan har att säga. Det kan ofta vara så att den som själv har blivit lyssnad mycket på som barn har lättare för att lyssna på andra, men det finns inga regler när det kommer till det här. Min erfarenhet är att duktiga lyssnare är sådana som har intresserar sig för lyssnandets konst och vill lära sig mer för att det är viktigt för dem.

I grund och botten handlar det om närvaro, att du verkligen är där och lyssnar in din omgivning med alla sinnen. Börja med att träna på att aldrig avbryta den som pratar, även om det handlar om att du bara vill komma med goda råd, trösta, försöka fixa till eller dela med dig av egna erfarenheter. Om du ska vara en bra lyssnare måste du tycka att det är viktigare att lyssna på en kollega som har det svårt, än att vilja avbryta för att komma med dina egna råd. 

LÄS MER: Bli en mästare på att gå utanför din trygghetszon

En vanlig sak som händer när vi lyssnar på någon annan är att vi lätt spinner vidare i vårt eget huvud på något som sägs – och medan personen sedan pratar vidare hör du ingenting längre eftersom dina tankar är någon annanstans. Men klandra inte dig själv om det här händer. Det viktiga är dock att du blir medveten om när det händer och att du då försöker fokusera igen.

Den som är bra på att lyssna är inte rädd för tystnad. Vänta ut den andra utan att börja prata själv. Det är ofta väldigt skönt att ta en paus i samtal, speciellt om det ni pratar om ett känsligt ämne.

En hög grad av nyfikenhet är alltid gynnsamt i sådana här sammanhang. Var nyfiken och genuint intresserad av vad den andra personen har att säga. Fråga om sådant du inte förstår, ställ följdfrågor och spinn vidare på sådant du tycker är viktigt eller intressant. Det visar att du tar in det som sägs. För att även visa för den andra personen att du lyssnar kan du säga saker som ”jag förstår” eller ”jag hör dig”.  

LÄS MER: 5 steg: Så tar du emot negativ kritik

För att träna lyssning kan du be om att få göra en övning med en kollega. Be kollegan att prata om något som ligger dem varmt om hjärtat i tre minuter. Din uppgift är bara att lyssna på vad som sägs, utan att värdera det. Sedan ska du återge det du hörde och få feedback på hur den som blev lyssnad på kände sig hörd.

Även ditt kroppsspråk kan signalera om du lyssnar eller inte. Försök alltid att ha ögonkontakt, men utan att bli för stirrig. Känn efter hur ofta personen som pratar faktiskt tittar på dig och vad som känns bekvämt. Vänd dig mot personen för att visa att du är där och ingenstans. Mobilen och andra saker som distraherar måste du lägga ifrån dig och om du nu måste svara i telefon – ursäkta dig innan.

Personlig utveckling

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Personlig utveckling

Coachen: Så blir du ett proffs på självledarskap

Coachen: Så blir du ett proffs på självledarskap

Självledarskap handlar om att på bästa sätt ha koll på vem du är, vad som är viktigt för dig och i vilken riktning du ska gå.

Har du en förmåga att älta saker? Här är 6 tips som hjälper dig sluta

Har du en förmåga att älta saker? Här är 6 tips som hjälper dig sluta

Du gjorde ett litet misstag här om dagen och har fortfarande inte kunnat släppa det. Du oroar dig för om du kommer göra tillräckligt bra ifrån dig nästkomma

5 viktiga signaler som avslöjar vad din kollega verkligen känner

5 viktiga signaler som avslöjar vad din kollega verkligen känner

Genom att titta efter vissa ledtrådar i tonfall och kroppsspråk kan du bättre förstå dina medmänniskors känslor.

Stå upp för dig själv – vägra jante

Stå upp för dig själv – vägra jante

Hur mycket jantesabotage utsätter du dina kolleger för? Kanske mer än du tror. Här är några av tecknen.

Fler artiklar inom Personlig utveckling