Det är stor skillnad mellan att säga ”Det där är jättedåligt gjort” och att säga ”När du gör sådär så får det mig att känna såhär”.
Det är stor skillnad mellan att säga ”Det där är jättedåligt gjort” och att säga ”När du gör sådär så får det mig att känna såhär”.
Foto: Zeynep Seitomer

5 steg: Så ger du negativ kritik på ett konstruktivt sätt

”Men du gör bara fel hela tiden!” är inte ett konstruktivt sätt att påpeka en persons negativa beteende på. Om du stör dig på en kollega på jobbet är det viktigt att du berättar det, men du måste göra det på ett sådant sätt att personen får en chans att ändra sitt beteende. Clara Löfvenhamn, som är ledarskapsutvecklare och driver Bossbloggen, listar knepen för hur du gör.

1. Förbered dig
Det är viktigt att du redan innan gör dig redo genom att stanna upp och tänka efter exakt vad det är som är dåligt. Om du vill ge kritik till en kollega som gjort fel, utvärdera då först själv ordentligt vad det är som händer när kollegan gör fel.
 
2. Ha ett jag-budskap
Det är stor skillnad mellan att säga ”Det där är jättedåligt gjort” och att säga ”När du gör sådär så får det mig att känna såhär”. Utgå från det du själv upplever eftersom du aldrig kan berätta för någon annan vad som är sant och inte. Alla uppfattar saker olika men genom att fråga ”Jag har sett det här, stämmer det?” kan du få din kollegas syn på saken.  

LÄS MER: 5 steg: Så tar du emot negativ kritik

3. Fokusera på sakfrågan
Du ska alltid vara konstruktiv och just därför behöver du den där lilla förberedelsen innan du ger själva kritiken. Fokusera på personens beteende, inte på personen själv. Gör alltid skillnad på sak och person – bara för att din kollega gör något dumt betyder det inte att personen är dum.

4. Tänk på kroppsspråk och ton
Hur du säger saker är så mycket mer än bara orden som kommer ur din mun. Ditt kroppsspråk är otroligt talande för hur du egentligen känner. Du kan prata hur vänligt som helst medan du är väldigt aggressiv i ditt kroppsspråk. På samma sätt kan du krama och trösta en person samtidigt som du låter hotfull i rösten. Tänk både på din framtoning och hur du säger saker.

LÄS MER: Så blir du en bättre lyssnare
 
5. Ta det med den det berör
Du ska alltid ge kritiken direkt till den det berör. Om du stör dig på din kollega kan personen omöjligt veta om och korrigera sitt beteende om du inte säger något. Det är viktigt att våga ge feedback och även om det är jobbigt att höra att man gjort något fel är det bättre än att inte få en chans att bättra sig över huvud taget.

Personlig utveckling

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Personlig utveckling

Annons
Så blir du automationsingenjör på bara tolv veckor

Så blir du automationsingenjör på bara tolv veckor

Med Academys unika utbildning kan du snabbt ta dig in i teknikens värld – med en tillsvidareanställning som väntar efter examen.

Experten: Så blir du ett proffs på att förhandla

Experten: Så blir du ett proffs på att förhandla

I en förhandling så ska du alltid anpassa din argumentation till personen som sitter på andra sidan bordet, menar experten Bo Gustafsson.

Har du en förmåga att älta saker? Här är 6 tips som hjälper dig sluta

Har du en förmåga att älta saker? Här är 6 tips som hjälper dig sluta

Du gjorde ett litet misstag här om dagen och har fortfarande inte kunnat släppa det. Du oroar dig för om du kommer göra tillräckligt bra ifrån dig nästkomma

5 viktiga signaler som avslöjar vad din kollega verkligen känner

5 viktiga signaler som avslöjar vad din kollega verkligen känner

Genom att titta efter vissa ledtrådar i tonfall och kroppsspråk kan du bättre förstå dina medmänniskors känslor.

Så blir du mer socialt kompetent

Så blir du mer socialt kompetent

Social kompetens är en hett eftertraktad förmåga i arbetslivet. Men vad är det för något? Och går det att öva upp? Experten tipsar.

Här är de psykologiska knepen som gör dig till en bättre chef

Här är de psykologiska knepen som gör dig till en bättre chef

Många chefer behöver lära sig mer om ledarskapspsykologi. Det menar psykologen Björn Hedensjö.

Fler artiklar inom Personlig utveckling