Det är stor skillnad mellan att säga ”Det där är jättedåligt gjort” och att säga ”När du gör sådär så får det mig att känna såhär”.
Det är stor skillnad mellan att säga ”Det där är jättedåligt gjort” och att säga ”När du gör sådär så får det mig att känna såhär”.
Foto: Zeynep Seitomer

5 steg: Så ger du negativ kritik på ett konstruktivt sätt

”Men du gör bara fel hela tiden!” är inte ett konstruktivt sätt att påpeka en persons negativa beteende på. Om du stör dig på en kollega på jobbet är det viktigt att du berättar det, men du måste göra det på ett sådant sätt att personen får en chans att ändra sitt beteende. Clara Löfvenhamn, som är ledarskapsutvecklare och driver Bossbloggen, listar knepen för hur du gör.

1. Förbered dig
Det är viktigt att du redan innan gör dig redo genom att stanna upp och tänka efter exakt vad det är som är dåligt. Om du vill ge kritik till en kollega som gjort fel, utvärdera då först själv ordentligt vad det är som händer när kollegan gör fel.
 
2. Ha ett jag-budskap
Det är stor skillnad mellan att säga ”Det där är jättedåligt gjort” och att säga ”När du gör sådär så får det mig att känna såhär”. Utgå från det du själv upplever eftersom du aldrig kan berätta för någon annan vad som är sant och inte. Alla uppfattar saker olika men genom att fråga ”Jag har sett det här, stämmer det?” kan du få din kollegas syn på saken.  

LÄS MER: 5 steg: Så tar du emot negativ kritik

3. Fokusera på sakfrågan
Du ska alltid vara konstruktiv och just därför behöver du den där lilla förberedelsen innan du ger själva kritiken. Fokusera på personens beteende, inte på personen själv. Gör alltid skillnad på sak och person – bara för att din kollega gör något dumt betyder det inte att personen är dum.

4. Tänk på kroppsspråk och ton
Hur du säger saker är så mycket mer än bara orden som kommer ur din mun. Ditt kroppsspråk är otroligt talande för hur du egentligen känner. Du kan prata hur vänligt som helst medan du är väldigt aggressiv i ditt kroppsspråk. På samma sätt kan du krama och trösta en person samtidigt som du låter hotfull i rösten. Tänk både på din framtoning och hur du säger saker.

LÄS MER: Så blir du en bättre lyssnare
 
5. Ta det med den det berör
Du ska alltid ge kritiken direkt till den det berör. Om du stör dig på din kollega kan personen omöjligt veta om och korrigera sitt beteende om du inte säger något. Det är viktigt att våga ge feedback och även om det är jobbigt att höra att man gjort något fel är det bättre än att inte få en chans att bättra sig över huvud taget.

Personlig utveckling

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Personlig utveckling

Coachen: Så blir du ett proffs på självledarskap

Coachen: Så blir du ett proffs på självledarskap

Självledarskap handlar om att på bästa sätt ha koll på vem du är, vad som är viktigt för dig och i vilken riktning du ska gå.

Experten: Därför är det viktigt att du kompetensutvecklar dig

Experten: Därför är det viktigt att du kompetensutvecklar dig

Drömmer du om att gå en kurs eller lära dig ett nytt datorprogram som kan göra dig till en bättre/starkare medarbetare? Fråga din chef!

Experten: ”Därför är du säljare – även om du inte jobbar med sälj”

Experten: ”Därför är du säljare – även om du inte jobbar med sälj”

Vem är egentligen en säljare? Enligt säljexperten Ulla-Lisa Thordén är svaret på den frågan ”alla”.

Har du en förmåga att älta saker? Här är 6 tips som hjälper dig sluta

Har du en förmåga att älta saker? Här är 6 tips som hjälper dig sluta

Du gjorde ett litet misstag här om dagen och har fortfarande inte kunnat släppa det. Du oroar dig för om du kommer göra tillräckligt bra ifrån dig nästkomma

Fler artiklar inom Personlig utveckling