När de anställda är rädda för chefen och om många inte stannar på företaget ens ett år är det tecken på att allt inte står rätt till på arbetsplatsen.
När de anställda är rädda för chefen och om många inte stannar på företaget ens ett år är det tecken på att allt inte står rätt till på arbetsplatsen.
Foto: IBL/Shutterstock/Unsplash

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Många kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att ta sig långt bort från kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig? Det är alla tecken på en arbetsplats där medarbetarna inte trivs. CNN har listat 5 tecken som tyder på att du jobbar på en arbetsplats där du förmodligen inte borde stanna. 

1. Personalomsättningen är hög
Om medarbetare börjar och slutar om vartannat är det generellt ett tecken på att människor inte vill jobba där. Har du många nya kollegor som slutar innan de ens hunnit jobba på företaget ett år? Det tyder på att de helt enkelt inte trivs. Det är också viktigt att granska vilka det är som slutar – är det medarbetare utan högt uppsatta chefspositioner är det ett tecken på att arbetsplatsen inte är speciellt trivsam.

LÄS MER: 5 saker chefer gör som får de bästa medarbetarna att säga upp sig

2. De anställda är rädda för chefen
Det är skillnad mellan att känna en viss rädsla för chefen eftersom personen har ett stort ansvar och inflytande, och att faktiskt vara riktigt rädd för chefen och vad personen kan tänkas göra. Fråga dig själv om du och dina kollegor känner förtroende för er chef. Är ni trygga i chefens närvaro eller oroar ni er för att göra hen arg? Om så är fallet är chefen förmodligen inte speciellt bra på sitt jobb.  

3. Alla går hem direkt när de slutar
På en bra arbetsplats är de anställda inte desperata efter att gå hem direkt klockan slår 17.00. När de anställda trivs behöver de inte konstant kolla på klockan för att se hur lång tid det är kvar tills det är dags för hemgång, även om det såklart händer ibland. Om du känner att du vill släppa allt du har och fort ta dig från jobbet för att inte stanna en minut för länge efter att du slutar kanske du ska tänka över hur bra du egentligen trivs med det du gör.

4. Kollegorna umgås inte
Glada och nöjda kollegor pratar med varandra. Även om du under vissa dagar är mer stressad än vanligt kan du fortfarande prata och skratta med dina kollegor vid kaffeautomaten och på lunchen. Om de anställda på ditt jobb sällan pratar med varandra och knappt orkar le och säga ”God morgon” när de kommer in tycker de troligtvis inte att det är speciellt roligt att gå till jobbet. Alla kollegor behöver såklart inte vara bästa vänner, men vill du jobba på ett kontor fullt av människor som behandlar varandra som främlingar?

LÄS MER: Sugen på att bli chef? 5 tecken på att du är bra chefsmaterial!

6. Du bara ger och ger (men får aldrig något tillbaka!)
Om din arbetsplats ständigt ställer höga krav och ber dig göra mer än vad som egentligen kan krävas av dig är det inte en schysst behandling. Ännu sämre blir det om du aldrig får något tillbaka. Att aldrig få ett ”Bra jobbat!”, en bonus eller något annat som visar att du gjort ett bra jobb är inte bra för din utveckling.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Annons
Så blir du automationsingenjör på bara tolv veckor

Så blir du automationsingenjör på bara tolv veckor

Med Academys unika utbildning kan du snabbt ta dig in i teknikens värld – med en tillsvidareanställning som väntar efter examen.

Här är varningssignalerna som tyder på en kass arbetskultur

Här är varningssignalerna som tyder på en kass arbetskultur

Gnäll, konflikträdsla och en hårt rådande jantelag kan vara några av de saker som får anställda att må dåligt på jobbet.

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

En flytt, ett bröllop eller ett dödsfall – mycket kan hända i livet som gör att vi känner att vi måste vara borta från jobbet.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser.

Så får du använda ditt friskvårdsbidrag – och det här är inte okej

Så får du använda ditt friskvårdsbidrag – och det här är inte okej

Funderar du på vad du ska använda friskvårdsbidraget till i år? Vad som är skattefri motion- och friskvård är långt från självklart. Så säger Skatteverket.

Fler artiklar inom På jobbet