Anna Tufvesson är ledar- och medarbetarutvecklare och har skrivit boken ”Aktivt medarbetarskap: ta ansvar och utvecklas på jobbet”.
Anna Tufvesson är ledar- och medarbetarutvecklare och har skrivit boken ”Aktivt medarbetarskap: ta ansvar och utvecklas på jobbet”.
Foto: Tommy Andersson

Experten: Sluta skylla på chefen – satsa på att bli en bättre medarbetare istället

Det är lätt att skylla på chefen när vi har för mycket att göra, eller klaga på företaget när vi är missnöjda på jobbet i allmänhet. Men enligt ledar- och medarbetarutvecklaren Anna Tufvesson är det också vårt ansvar som anställda att se till att vi trivs på jobbet. Här är hennes bästa tips för hur du ökar din arbetsglädje och trivs bättre på jobbet.

– Vi har under väldigt lång tid pratat om vad chefen ska göra, och visst är chefen ansvarig för väldigt mycket. Men det har varit för mycket fokus på att chefen ska se till att alla är nöjda och glada på jobbet, säger Anna Tufvesson.
Hon är ledar- och medarbetarutvecklare och har skrivit boken ”Aktivt medarbetarskap: ta ansvar och utvecklas på jobbet”. Hon arbetar med hur vi kan skapa en bra arbetsmiljö genom att själva engagera oss mer på jobbet.

LÄS MER: 5 saker chefer gör som får de bästa medarbetarna att säga upp sig

Istället för att lägga ansvaret för vår arbetsglädje på vår chef menar Anna Tufvesson att vi istället måste titta på vad vi själva gör för att trivas.
– Vi måste sätta fokus på vad medarbetarnas eget ansvar är, för de har också ett ansvar. Vi är ju varandras arbetsmiljö. Fråga dig själv vad det innebär att vara en god medarbetare och hur du vill bidra till andras arbetsmiljö.

Nedan listar Anna Tufvesson sex steg för hur du går tillväga för att bli en bättre medarbetare – och ha roligare på jobbet.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Annons
Han besökte Bazaren och fick drömjobbet

Han besökte Bazaren och fick drömjobbet

Den 21–22 februari pågår mässan Bazaren – ta chansen och hitta ditt nästa steg i karriären

5 beteenden du aldrig ska tolerera från din chef

5 beteenden du aldrig ska tolerera från din chef

Härskartekniker, arbetsuppgifter som strider mot dina värderingar och tillgänglighet på helger är saker du aldrig ska acceptera.

Juristen: 5 saker att känna till om att vara provanställd

Juristen: 5 saker att känna till om att vara provanställd

Att vara provanställd innebär vissa risker eftersom din arbetsgivare kan säga upp dig när som helst under perioden.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

En flytt, ett bröllop eller ett dödsfall – mycket kan hända i livet som gör att vi känner att vi måste vara borta från jobbet.

5 saker alla borde göra för att bidra till en bättre arbetsmiljö

5 saker alla borde göra för att bidra till en bättre arbetsmiljö

Använd ett inkluderande språk och visa att du uppskattar dina kollegor genom att berätta för dem vad du tycker att de är bra på.

Fler artiklar inom På jobbet