Anna Tufvesson är ledar- och medarbetarutvecklare och har skrivit boken ”Aktivt medarbetarskap: ta ansvar och utvecklas på jobbet”.
Anna Tufvesson är ledar- och medarbetarutvecklare och har skrivit boken ”Aktivt medarbetarskap: ta ansvar och utvecklas på jobbet”.
Foto: Tommy Andersson

Experten: Sluta skylla på chefen – satsa på att bli en bättre medarbetare istället

Det är lätt att skylla på chefen när vi har för mycket att göra, eller klaga på företaget när vi är missnöjda på jobbet i allmänhet. Men enligt ledar- och medarbetarutvecklaren Anna Tufvesson är det också vårt ansvar som anställda att se till att vi trivs på jobbet. Här är hennes bästa tips för hur du ökar din arbetsglädje och trivs bättre på jobbet.

– Vi har under väldigt lång tid pratat om vad chefen ska göra, och visst är chefen ansvarig för väldigt mycket. Men det har varit för mycket fokus på att chefen ska se till att alla är nöjda och glada på jobbet, säger Anna Tufvesson.
Hon är ledar- och medarbetarutvecklare och har skrivit boken ”Aktivt medarbetarskap: ta ansvar och utvecklas på jobbet”. Hon arbetar med hur vi kan skapa en bra arbetsmiljö genom att själva engagera oss mer på jobbet.

LÄS MER: 5 saker chefer gör som får de bästa medarbetarna att säga upp sig

Istället för att lägga ansvaret för vår arbetsglädje på vår chef menar Anna Tufvesson att vi istället måste titta på vad vi själva gör för att trivas.
– Vi måste sätta fokus på vad medarbetarnas eget ansvar är, för de har också ett ansvar. Vi är ju varandras arbetsmiljö. Fråga dig själv vad det innebär att vara en god medarbetare och hur du vill bidra till andras arbetsmiljö.

Nedan listar Anna Tufvesson sex steg för hur du går tillväga för att bli en bättre medarbetare – och ha roligare på jobbet.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Annons
Så blir du automationsingenjör på bara tolv veckor

Så blir du automationsingenjör på bara tolv veckor

Med Academys unika utbildning kan du snabbt ta dig in i teknikens värld – med en tillsvidareanställning som väntar efter examen.

Så vet du att du har en chef som inte borde vara chef

Så vet du att du har en chef som inte borde vara chef

Vi har alla mött cheferna som får oss att undra ”hur sjutton blev du chef?”. Tyvärr finns det många som har blivit ledare av helt fel anledningar.

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

Vid de här situationerna får du ta ledigt från jobbet

En flytt, ett bröllop eller ett dödsfall – mycket kan hända i livet som gör att vi känner att vi måste vara borta från jobbet.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

5 tecken på att du jobbar på en dålig arbetsplats

Kollegor som slutar, en rädsla för chefen och en vilja att lämna kontoret så fort klockan slår 17.00. Känner du igen dig?

Så får du använda ditt friskvårdsbidrag – och det här är inte okej

Så får du använda ditt friskvårdsbidrag – och det här är inte okej

Funderar du på vad du ska använda friskvårdsbidraget till i år? Vad som är skattefri motion- och friskvård är långt från självklart. Så säger Skatteverket.

Fler artiklar inom På jobbet