Blir du också galen på kollegor som tar andras matlådor på jobbet?
Blir du också galen på kollegor som tar andras matlådor på jobbet?
Foto: IBL/ Shutterstock

7 saker du aldrig ska göra på jobbet

Arbetet är inte ditt hem. I alla fall inte för de flesta. Det finns saker du bör undvika att göra tills du har klockat ut för dagen, CNN har gjort en lista över några saker du ska tänka på för att hålla kollegorna glada. 

1. Klaga för mycket
Självklart skall du säga ifrån när du tycker att något är fel, men att konstant klaga kommer bara att skapa osämja och en dålig arbetsmiljö. Är du missnöjd med din jobbsituation, vare sig det är en chef, kollega eller mängden arbete, så tala ut med en partner, vän eller psykolog. Behåll lugnet på jobbet.
 
2. Konstant ställa upp
Att ta på sig lite extra arbete är ett bra sätt att ställa sig i god med både chefen och kollegorna, men att alltid volontera att ta på sig andras arbete kan få negativa effekter. Det finns en chans att folk kommer utnyttja dig och även att du tar på dig för mycket, vilket i längden kan sänka din prestation. 

LÄS MER: 5 saker chefer gör som får de bästa medarbetarna att säga upp sig

3. Prata politik
Politik är viktigt, men bör kanske hållas utanför arbetsplatsen. Diskussioner kring politik och tillhörigheter blir ofta hätsk. Det sista du vill är att skapa en dålig stämning bara för att du och din kollega råkar rösta på olika partier.
 
4. Tillbringa mer tid med annat än jobb
Att tillbringa mer tid på sociala medier, chatta eller kolla på gulliga kattvideors på youtube är aldrig en bra idé att göra under arbetstid. Det kan du göra under rasten och på din fritid. Att då och då skicka ett roligt meddelande till en kollega är ju inte förbjudet.
 
5. Komma till arbetet sjuk
Karensdagen är inte den roligaste, men att smitta ner arbetsplatsen är respektlöst. Du gör dina kollegor en tjänst att stanna hemma när du är sjuk. Är du tillräckligt frisk för att jobba, men är fortfarande en smittorisk så kan du alltid kolla med din chef om du kan jobba hemifrån. Förutsatt att du har ett arbete som tillåter dig att jobba hemifrån. 

LÄS MER: Experten: Sluta skylla på chefen – satsa på att bli en bättre medarbetare istället
 
6. Stjäla kollegornas matlådor
Den torra pastan du själv hade med dig är kanske ingen höjdare, men det ger dig inte rätten att ta något som ser bättre ut i det gemensamma kylskåpet. Har du inte tid att springa iväg för att handla något så kan du säkert be en kollega att göra det i utbyte mot att du ställer upp nästa gång.
 
7. Sprida rykten
Ingen gillar en skvallrare. Det är dock inte det enda skälet till varför du ska tänka på vad du säger om personer på din arbetsplats. Beroende på omständigheterna kan du faktiskt få sparken. Om du verkligen behöver avreagera dig, så hitta en utomstående vän istället.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Fler artiklar inom På jobbet